Rodzaje pasów i ich właściwy montaż
Jak właściwie wygląda pas klinowy?
Aby opowiedzieć o budowie pasów napędowych, zacznijmy od omówienia zasadniczej funkcji tych elementów. Pasy mają za zadanie przenoszenie momentu obrotowego z koła pasowego, które umieszczone jest na wale jednostki zasilającej, na koła pasowe odbiorczych urządzeń. Jest to możliwe dzięki tarciu, dzięki któremu dochodzi do wsunięcia pasa w koło pasowe. Dzięki temu straty energii wywołane uślizgiem koła są mniejsze i moment obrotowy może zostać przeniesiony. Budowa pasów klinowych sprawia, że są elementami niezwykle wytrzymałymi, a przy tym rozciągliwymi. Mają charakterystyczny przekrój trapezu, a na ich konstrukcję składa się kilka warstw. Warstwa nośna, która wzmacnia pas, wykonana jest ze stalowych lub poliamidowych linek, a warstwa podatna z kauczuku lub gumy. Trzecia jest warstwa tkaninowo-gumowa. Tak jak wspomnieliśmy we wstępie, pasy mogą występować w wersji uzębionej lub klasycznej. Inny podział to podział na paski wysokoprofilowe i szerokoprofilowe, wysokoprofilowe, paski o profilach klasycznych oraz paski zespolone - mówi nam przedstawiciel przedsiębiorstwa Alfa z Płocka.
Paski klasyczne i uzębione
Klasyczne paski klinowe znajdują najszersze zastosowanie w przemyśle, budownictwie oraz rolnictwie. Pierwsza warstwa klasycznego pasa ma za zadanie przenosić siłę rozciągającą. Druga to warstwa trąca, która zmniejsza poślizg na kole pasowym. Trzecią warstwę nazywa się kryjącą, chroni ona pasek przed działanie czynników, które mogłyby zmniejszać jego trwałość. Paski uzębione są przeznaczone do prac pod znacznym obciążeniem oraz przy dużych prędkościach obrotowych. Wewnętrzne i zewnętrzne uzębienie przenosi obciążenia i zwiększa elastyczność na bocznych powierzchniach paska. Uzębienie dodatkowo przyczynia się do zmniejszania tarcia w warstwie ściskanej, zwiększając odporność zmęczeniową materiału. Paski uzębione są stosowane przede wszystkim w przemyśle motoryzacyjnym.Montaż i wymiana paska klinowego
Nowoczesne paski klinowe wytrzymują z reguły kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów i są wymieniane zwykle podczas wymiany paska rozrządu. Zdarzają się jednak, że pasek nadaje się do wymiany już po kilkunastu tys. km. Dlaczego? Wynika to przede wszystkim z niewłaściwego naciągu paska, źle dobranego paska lub uszkodzonego koła pasowego. Napięcie paska powinno być systematycznie sprawdzane, ponieważ to od niego w dużej mierze zależy trwałość tego elementu. Prawidłowo napięty pasek w naszym samochodzie powinien dać się ugiąć 5-15 mm w połowie odległości między kołami pasowymi. Zbyt słabo napięty pasek daje nam o sobie znać piskiem. Zbyt mocno napięty pasek będzie miał obniżoną trwałość i szybciej zużyją się łożyska kół pasowych. Jeśli więc nie wiemy, jak dokładnie poradzić sobie z paskiem w naszym samochodzie - poprośmy o pomoc fachowca.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana