Jak zbudowane są wózki widłowe?
Wózki widłowe zbudowane są z zespołu układów mechanicznych umożliwiających poruszanie się pojazdu oraz podnoszenie ładunków, a także z elementów konstrukcji nadwozia. Poszczególne modele mogą różnić się od siebie rodzajem napędu i przeznaczeniem, niemniej jednak istnieje kilka modułów wspólnych dla każdego rodzaju widlaka.
Elementy konstrukcji nadwozia wózka widłowego
Nadwozie wózka widłowego składa się z kilku części. Obudowa wózka, która może być dodatkowo wyposażona w daszek to rama bezpieczeństwa. Jej kształt różni się w zależności od modelu widlaka. Na silniku montowane są specjalne pokrywy, które umożliwiają pracę na zewnątrz, a całą konstrukcję nadwozia spaja specjalna rama ze stali. Aby wózek nie uległ przewróceniu, w każdym modelu montowana jest przeciwwaga.
Jak podkreślają specjaliści z firmy PHU PATREX zajmującej się sprzedażą oraz serwisem wózków widłowych, najważniejszym elementem konstrukcji nadwozia każdego widlaka jest układ podnoszenia. Składa się z karetki, czyli płyty czołowej, do której zamocowane są widły przeznaczone do przenoszenia ładunków oraz masztu. Maszt w wózku widłowym to jeden z ważniejszych elementów układu podnoszenia, gdyż odpowiada za wykonywanie ruchów unoszących. Może być standardowy, podwójny lub potrójny. Podstawowy typ masztu oferuje zasadniczy zakres podnoszenia, a podwójny idealnie sprawdza się dla dużego i średniego udźwigu. Podnoszenie ładunków na duże wysokości umożliwia maszt potrójny.
Podstawowe układy mechaniczne wózków widłowych
Za prawidłowe działanie wózków widłowych odpowiadają sprawnie działające układy mechaniczne. To one decydują o sposobie poruszania się wózka oraz jego ładowności i sterowności. Wyróżnia się następujące układy mechaniczne:
- układ napędowy;
- układ hamulcowy;
- układ przeniesienia napędu;
- układ elektryczny;
- układ hydrauliczny;
- układ podnoszenia;
- układ kierowniczy.
Elementy motoryczne to układ jezdny, hamulcowy i blok napędu, który może być gazowy, spalinowy lub elektryczny. Układ kierowniczy to pedały, kierownica i dźwignia. Hydraulika wózków jezdniowych skonstruowana jest z układu współzależnych tłoków, cylindrów i płynów, które odpowiedzialne są za wydajność podnoszenia. Za pomocą uchwytu podnoszenia operator unosi i opuszcza załadunek, a do cylindrów pompowany jest płyn pod ciśnieniem. W wyniku wzrostu ciśnienia w cylindrze poruszają się tłoki i osiągana jest równowaga fizyczna, a to oznacza, że siła płynów wyrównuje się z ciężarem ładunku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana