Ocena stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe
Wymagania dotyczące stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe określone są w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nakłada ono na wszystkich pracodawców obowiązek: oceny warunków pracy na tego typu stanowiskach, usunięcia stwierdzonych zagrożeń i uciążliwości oraz poinformowania pracowników o jej wynikach.
Jakie grożą konsekwencje za niestosowanie się do przepisów dotyczących oceny warunków pracy?
Ocena ta powinna być przeprowadzana w szczególności dla nowo tworzonych stanowisk oraz po każdej zmianie ich organizacji i wyposażenia. Oczywiście dotyczy to także stanowisk starszych, dla których tej oceny wcześniej nie wykonano. Niewywiązanie się z powyższych obowiązków może mieć nie tylko konsekwencje prawne, ale także wpływać negatywnie na jakość pracy świadczonej na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz kondycję i stan zdrowia pracowników obsługujących te stanowiska.
Ewentualne konsekwencje prawne mogą być szczególnie uciążliwe, gdy z powodu nieusuniętych uciążliwości i zagrożeń albo nieodpowiedniej organizacji stanowiska wyposażonego w monitor ekranowy pracownik ulega wypadkowi przy pracy lub stan jego zdrowia ulega pogorszeniu. W takich sytuacjach pracodawca jest narażony nie tylko na kary nakładane przez zewnętrzne instytucje nadzorujące warunki pracy tj. Państwową Inspekcję Pracy i Państwową Inspekcję Sanitarną, ale także na roszczenia finansowe ze strony poszkodowanego pracownika.
Jak przeprowadzać ocenę warunków pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe?
Aby spełnić wymagania przepisów prawnych oraz prawidłowo zidentyfikować ewentualne uciążliwości i zagrożenia należy dokonać oceny warunków pracy w aspekcie:
organizacji stanowisk pracy, w tym rozmieszczenia elementów wyposażenia, w sposób zapewniający spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy,
stanu elementów wyposażenia stanowisk pracy, zapewniającego bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym,
obciążenia narządu wzroku oraz układu mięśniowo-szkieletowego pracowników,
obciążenia pracowników czynnikami fizycznymi, w tym szczególnie nieodpowiednim oświetleniem,
obciążenia psychicznego pracowników, wynikającego ze sposobu organizacji pracy.
Z tego zestawienia jasno wynika, że taką ocenę powinny wykonywać osoby posiadające odpowiedni zasób wiedzy i umiejętności. Do takich osób należą przede wszystkim specjaliści bezpieczeństwa i higieny pracy, którzy, aby uzyskać ten tytuł zawodowy, muszą posiadać kierunkowe wykształcenie wyższe i odpowiednie doświadczenie zawodowe.
W celu skorzystania z profesjonalnej oceny stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe warto skontaktować się np. z firmą ADREM z Wrocławia kierowaną przez Sławomira Łabieniec Głównego Specjalistę BHP, która między innymi z powodzeniem zrealizowała kompleksową ocenę stanowisk komputerowych jednego ze światowych liderów branży IT zatrudniającego w lokalizacji wrocławskiej blisko 800 pracowników.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana