Artykuł sponsorowany

Ocena stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe

Ocena stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe

Wymagania dotyczące stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe określone są w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nakłada ono na wszystkich pracodawców obowiązek: oceny warunków pracy na tego typu stanowiskach, usunięcia stwierdzonych zagrożeń i uciążliwości oraz poinformowania pracowników o jej wynikach.

Jakie grożą konsekwencje za niestosowanie się do przepisów dotyczących oceny warunków pracy?

Ocena ta powinna być przeprowadzana w szczególności dla nowo tworzonych stanowisk oraz po każdej zmianie ich organizacji i wyposażenia. Oczywiście dotyczy to także stanowisk starszych, dla których tej oceny wcześniej nie wykonano. Niewywiązanie się z powyższych obowiązków może mieć nie tylko konsekwencje prawne, ale także wpływać negatywnie na jakość pracy świadczonej na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz kondycję i stan zdrowia pracowników obsługujących te stanowiska.

Ewentualne konsekwencje prawne mogą być szczególnie uciążliwe, gdy z powodu nieusuniętych uciążliwości i zagrożeń albo nieodpowiedniej organizacji stanowiska wyposażonego w monitor ekranowy pracownik ulega wypadkowi przy pracy lub stan jego zdrowia ulega pogorszeniu. W takich sytuacjach pracodawca jest narażony nie tylko na kary nakładane przez zewnętrzne instytucje nadzorujące warunki pracy tj. Państwową Inspekcję Pracy i Państwową Inspekcję Sanitarną, ale także na roszczenia finansowe ze strony poszkodowanego pracownika.

Jak przeprowadzać ocenę warunków  pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe?

Aby spełnić wymagania przepisów prawnych oraz prawidłowo zidentyfikować ewentualne uciążliwości i zagrożenia należy dokonać oceny warunków pracy w aspekcie:

  • organizacji stanowisk pracy, w tym rozmieszczenia elementów wyposażenia, w sposób zapewniający spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • stanu elementów wyposażenia stanowisk pracy, zapewniającego bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym,

  • obciążenia narządu wzroku oraz układu mięśniowo-szkieletowego pracowników,

  • obciążenia pracowników czynnikami fizycznymi, w tym szczególnie nieodpowiednim oświetleniem,

  • obciążenia psychicznego pracowników, wynikającego ze sposobu organizacji pracy.

Z tego zestawienia jasno wynika, że taką ocenę powinny wykonywać osoby posiadające odpowiedni zasób wiedzy i umiejętności. Do takich osób należą przede wszystkim specjaliści bezpieczeństwa i higieny pracy, którzy, aby uzyskać ten tytuł zawodowy, muszą posiadać kierunkowe wykształcenie wyższe i odpowiednie doświadczenie zawodowe.

W celu skorzystania z profesjonalnej oceny stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe warto skontaktować się np. z firmą ADREM z Wrocławia kierowaną przez Sławomira Łabieniec Głównego Specjalistę BHP, która między innymi z powodzeniem zrealizowała kompleksową ocenę stanowisk komputerowych jednego ze światowych liderów branży IT zatrudniającego w lokalizacji wrocławskiej blisko 800 pracowników.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.