Artykuł sponsorowany

Jak wprowadzić suplement diety na rynek?

Jak wprowadzić suplement diety na rynek?

Suplementy diety to produkty stanowiące uzupełnienie codziennej diety. Stanowią skoncentrowane źródło witamin i minerałów oraz innych składników wykazujących efekt odżywczy. Mogą występować w różnej postaci. Przyjmują formę kapsułek, płynów, proszku, drażetek i tabletek. Na rynku pojawia się coraz więcej suplementów diety. Czy każdy może wprowadzić je do obrotu? Jakie przepisy regulują procedurę wprowadzania suplementów na rynek? Odpowiadamy w artykule!  

Powiadomienie Głównego Inspektora Sanitarnego

Podstawową zasadą wprowadzania suplementów diety na rynek jest konieczność powiadomienia o tym fakcie Głównego Inspektora Sanitarnego. Tak wskazuje główny dokument określający przepisy wprowadzania żywności na rynek po raz pierwszy. Tym dokumentem jest Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 25 sierpnia 2006 roku. Zgodnie z zapisami ustawy, każdy podmiot działający na rynku spożywczym, który wprowadza lub zamierza wprowadzić suplement diety, jest zobowiązany wskazać w powiadomieniu dokładne informacje na temat suplementu diety, w tym:

  • nazwę suplementu diety,
  • producenta suplementu diety,
  • postać produktu,
  • wzór opakowania w języku polskim,
  • rodzaj suplementu diety,
  • skład jakościowy i ilościowy produktu,
  • nazwę podmiotu, który powiadamia o wprowadzeniu suplementu diety na rynek.

W przypadku wprowadzania suplementu do innych krajów Unii Europejskiej konieczne jest wskazanie organu państwa, który został powiadomiony o wprowadzeniu produktu do obrotu lub zezwolił na jego wprowadzenie do obrotu w tym państwie.

Powiadomienie przesyła się w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W przypadku braku podpisu elektronicznego należy dokonać powiadomienia w formie pisemnej z własnoręcznym podpisem. Dokument tworzymy w oparciu o wzór zawarty w załączniku I Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 23 marca 2011 r. w sprawie wzoru formularza powiadomienia o produktach wprowadzanych po raz pierwszy do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli GIS nie zgłosi żadnych zastrzeżeń do zgłaszanego produktu, suplement diety może zostać wprowadzony na rynek – mówi nasz ekspert z Centrum Prawa Żywnościowego, udzielającego pomocy prawnej w dziedzinie prawa żywnościowego.

Oznakowanie suplementów diety

Bardzo duże znaczenie przy wprowadzaniu suplementu diety na rynek ma także samo oznakowanie produktu. Przepisy dotyczące tej kwestii zawierają się w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. w sprawie składu i oznakowania suplementów diety (Dz. U. z 2015 r. poz. 2032 oraz z 2017 r. poz. 979 i 2236). Na opakowaniu suplementu diety powinny znaleźć się następujące informacje:

  • określenie „suplement diety” i podkreślenie, że suplementy nie mogą być stosowane jako zamiennik zróżnicowanej diety,
  • zawartość składników odżywczych w postaci liczbowej,
  • określenie dziennej porcji suplementu diety,
  • ostrzeżenie przestrzegające przed zwiększaniem porcji suplementu diety,
  • przypomnienie o konieczności przechowywania suplementu w sposób niedostępny dla dzieci.

Najważniejsze to nie wprowadzać konsumenta w błąd! Przestrzegając tych przepisów, unikniemy kar i będziemy mogli bez przeszkód wprowadzić suplement diety do obrotu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.