dieta warzywno owocowa dr dabrowskiej

Jak komponować posiłki w oparciu o dietę owocowo-warzywną? Przykładowe jadłospisy

Post owocowo – warzywny, będący jednym z filarów popularnej obecnie diety dr Ewy Dąbrowskiej, to kuracja oczyszczająca organizm, która trwa od kilku dni do kilku tygodni. Posiłki w diecie owocowo-warzywnej są niskokaloryczne i nie zawierają tłuszczu ani soli, dzięki czemu ich spożywanie pozwala zrzucić zbędne kilogramy i obniżyć poziom cholesterolu. Warto więc dowiedzieć się, jak ułożyć jadłospis zgodny z zaleceniami tego sposobu żywienia.

Zasady diety owocowo-warzywnej

Podstawą leczniczego postu jest spożywanie niskoskrobiowych jarzyn. Należą do nich warzywa korzeniowe (na przykład marchew i burak), psiankowate, takie jak pomidor i papryka, a także kapustne, dyniowate i liściaste. Warzywa należy jeść głównie na surowo, ale można także przyrządzać z nich gulasze, niezabielane zupy i sosy.

Wszystkie potrawy powinno się przygotowywać bez tłuszczu oraz nabiału, a także zrezygnować z soli na rzecz ziół. Uzupełnieniem warzywnych posiłków w diecie dr Dąbrowskiej są niewielkie ilości owoców o niskiej zawartości cukru, takich jak jabłka i grejpfruty, a także koktajle na bazie owoców i warzyw. Na liście produktów zakazanych zaś znajdują się między innymi wysoko przetworzone pokarmy, mięso, nabiał, pieczywo, a także kawa i alkohol.

Jak powinien wyglądać jadłospis na diecie owocowo-warzywnej?  

W trakcie kuracji oczyszczającej spożywa się trzy posiłki dziennie oraz pije się wodę, soki, i herbaty owocowe i ziołowe. Jak ponadto podkreśla dietetyk z Ośrodka Rehabilitacyjno –Wczasowego „Bursztyn”:

Warto wiedzieć, że dzienna podaż kalorii na diecie dr Dąbrowskiej wynosi około 600 – 800 kcal. Efektem stosowania tego redukcyjnego modelu żywienia będzie więc utrata masy ciała.

Zgodne z zaleceniami diety posiłki na dwa dni mogą wyglądać następująco:

  I dzień:

  • Śniadanie: surówka z pomidorów z cebulą, ogórkiem kiszonym i szczypiorkiem, surówka z selera naciowego i rzodkwi, gotowany burak, sok z marchwi;
  • Obiad: zupa krem z warzyw, surówka z białej kapusty z papryką, koperkiem i sosem winegret, tarta marchew z jabłkiem, koktajl z jarmużu i jabłka, niesłodzony kompot z wiśni;
  • Kolacja: leczo warzywne z cukinii, pomidorów i papryki, sałatka z kiszonych ogórków, cebuli i gotowanych suszonych śliwek, mus jabłkowo-truskawkowy, napar z melisy.

II dzień:

  • Śniadanie: napój z kiszonej kapusty z natką pietruszki, surówka z kapusty pekińskiej, marchwi, pietruszki i selera z majerankiem, pomidor z cebulą i szczypiorkiem, gotowany brokuł z koperkiem, sok pomarańczowy;
  • Obiad: pieczone kotlety z kalafiora, frytki z marchwi, surówka z czerwonej kapusty z jabłkiem, kiwi i czosnkiem, koktajl ze szpinaku i jabłka, sok z grejpfruta, kalarepy i cytryny;
  • Kolacja: buraki z cebulą i papryką na ciepło, surówka z cukinii, ogórka i rzodkiewek z czosnkiem, jabłko pieczone z cynamonem, sok wielowarzywny, herbata miętowa.

Na diecie owocowo – warzywnej ważne są zarówno urozmaicone posiłki, jak i całkowite wykluczenie niedozwolonych produktów. Po zakończeniu postu należy zaś stopniowo rozszerzać dietę, która powinna być zdrowa, zbilansowana i oparta na warzywach, strączkach i produktach pełnoziarnistych, gdyż powrót do niezdrowych nawyków żywieniowych szybko zniweczy efekty kuracji oczyszczającej.

Materiał partnera