transport drobnicowy

Zasady organizacji transportu drobnicowego

Dążenie do maksymalnego obniżenia kosztów spedycji zaowocowało wprowadzeniem rozwiązań, które pozwalają na korzystanie ze znormalizowanych kontenerów w przypadku przewozów morskich i lotniczych oraz palet, stosowanych przy transporcie kołowym. W wielu sytuacjach nie będzie to jednak optymalne, stąd prężnie rozwijający się transport drobnicowy wypełniający istniejącą lukę w branży spedycyjnej.

Dlaczego transport drobnicowy jest potrzebny?

Potrzeby transportowe każdego przedsiębiorstwa są w dużym stopniu uzależnione od branży, w jakiej funkcjonuje, a także od skali działania oraz rodzaju oferowanych produktów czy usług. Wielu producentów oraz firm handlowych zajmuje się sprzedażą towarów, które mają sporą masę i rozmiary, są więc na ogół pakowane na palety oraz dalej dystrybuowane w tej formie, wypełniając zwykle całą dostępną powierzchnię ładunkową pojazdu mającego dostarczyć je do końcowego odbiorcy. Istnieje jednak wiele wyrobów, które są nie tylko stosunkowo lekkie i wyróżniają się niewielkimi rozmiarami, ale także są rozprowadzane w znacznie mniejszych partiach. W takim przypadku czekanie aż będzie można zapełnić całą przestrzeń naczepy czy skrzyni ciężarówki nie wchodzi w grę. Idealnym rozwiązaniem może tu jednak być transport drobnicowy. Skorzystanie z takiej opcji daje możliwość wysyłki ładunku w dogodnym dla zleceniodawcy terminie oraz przy kosztach, które nie będą nadmiernie wygórowane i niewiele różnią się od stawek obowiązujących przy ładunkach całopojazdowych.

Czym charakteryzuje się przygotowanie i wysyłka ładunków drobnicowych?

Za ładunki drobnicowe uważa się zgodnie z powszechnie przyjmowaną definicją towary wysyłane w opakowaniach jednostkowych lub zbiorczych. W praktyce będą to wszystkie te produkty, które nie są w stanie wypełnić całej jednostki ładunkowej albo zapełnić przestrzeni ładunkowej dostępnej w wykorzystywanym środku transportu. W przypadku spedycji kołowej w grę najczęściej wchodzą towary paletyzowane, których ilość jest jednak mniejsza niż pojemność naczepy lub skrzyni ładunkowej ciężarówki. Usługa związana z dostarczaniem takich przesyłek wiąże się z tym, iż spedytor grupuje większe partie pojedynczych palet, gromadząc taką ich ilość, którą można wysłać jako ładunek całopojazdowy. Dzięki temu nadawcy mogą zapłacić korzystniejsze ceny, a firma w pełni wykorzystuje posiadane środki transportu. Usługi tego typu oferuje m.in. DIERA. Warto wspomnieć, że ładunki drobnicowe mogą być także poddawane paletyzacji – w takim przypadku kilka opakowań zbiorczych jest dla usprawnienia całej procedury umieszczanych na jednej palecie.

Materiał partnera