Artykuł sponsorowany

Z jakich elementów składa się księga przychodów i rozchodów?

Z jakich elementów składa się księga przychodów i rozchodów?

Prowadzenie firmy, niezależnie czy zatrudnia pojedyncze osoby, czy jest dużą korporacją, wiąże się z licznymi obowiązkami. Do jednych z podstawowych należy prowadzenie księgowości oraz ewidencjonowanie wydatków, oraz przychodów w firmie. W tym celu służy między innymi księga przychodów i rozchodów. Warto wiedzieć, kiedy istnieje obowiązek jej prowadzenia oraz z jakich elementów się składa.

Czym jest księga przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów służy do uproszczonej ewidencji wszelkich zdarzeń gospodarczych, które mają miejsce w związku z działalnością danego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że każdy wydatek oraz przychód muszą być odpowiednio ujęte w księdze przychodów i rozchodów.

Jak tłumaczy ekspert zajmujący się profesjonalną i pełną księgowością w firmie Dywidenda: W księdze przychodów i rozchodów muszą być zawarte takie operacje jak sprzedaż, zakup towarów i przedmiotów niezbędnych do funkcjonowania firmy oraz wynagrodzenia dla pracowników. Należy również pokreślić fakt, że obowiązkiem jest dokonywanie ewidencji każdych przychodów – nie tylko pochodzących ze sprzedaży towarów lub usług.

Szczegółowe elementy księgi przychodów i rozchodów

Księgę przychodów i rozchodów powinno się założyć w pierwszym dniu działalności przedsiębiorstwa lub na dzień 1 stycznia roku podatkowego. Ewidencjonowanie operacji gospodarczych mających miejsce w danym przedsiębiorstwie odbywa się przy pomocy wypełniania 17 kolumn księgi przychodów i rozchodów. Znajdują się w nich takie informacje jak daty zdarzeń gospodarczych, numery dokumentów potwierdzających zakup, np. numer faktury oraz szczegółowe dane firmy, w tym adres.

Ponadto w księdze przychodów i rozchodów powinno umieścić się krótki opis zdarzenia gospodarczego, jak przykładowo opłata za czynsz. Ważne jest oczywiście, aby umieścić informacje o kwocie poniesionego wydatku lub o wysokości przychodu. W osobnej kolumnie należy umieścić towary handlowe oraz materiały podstawowe. Warto również wiedzieć, że w księdze przychodów i rozchodów umieszcza się informacje o kosztach ubocznych. Są to koszty dodatkowe, które pojawiają się podczas zakupu towarów i materiałów podstawowych, jak koszty przetransportowania do siedziby firmy.

Osobna kolumna została przeznaczona na wynagrodzenia oraz koszty działalności badawczo – rozwojowej. Prawidłowe prowadzenie księgi przychodów i rozchodów wymaga odpowiedniej wiedzy, dokładności oraz umiejętności. Dlatego też warto skorzystać z usług doświadczonego biura księgowego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.