wpłatomat

Wpłatomat depozytowy – inteligentne rozwiązanie dla handlu

Obsługa gotówki to coraz większe obciążenie dla firm prowadzących działalność handlową. Łączy się nie tylko z koniecznością prowadzenia operacji związanych z liczeniem czy bezpiecznym przewożeniem gotówki, lecz przede wszystkim z wysokimi kosztami. Sposobem na usprawnienie tych procesów jest korzystanie z nowoczesnych wpłatomatów depozytowych. Dają one możliwość poprawy efektywności, ale również ułatwiają kontrolę przepływów pieniężnych.

Rola wpłatomatów depozytowych w obsłudze systemu zarządzania gotówką

Obieg gotówki w dużych firmach zajmujących się sprzedażą detaliczną to bardzo rozbudowany system, który wymaga odpowiedniej organizacji i bywa dość kosztowny. Wszystkie operacje związane z przekazywaniem banknotów i bilonu wiążą się z angażowaniem sporej liczby osób, od kasjerów po pracowników ochrony. Procedury zajmują też zwykle dość dużo czasu. Istnieją jednak sposoby pozwalające na ograniczenie wszystkich niedogodności. Jednym z urządzeń, które mogą znacznie przyspieszyć i ułatwić obsługę gotówki są wpłatomaty depozytowe. Korzystanie z takich urządzeń to nie tylko zautomatyzowanie przepływu banknotów, ale również zyskanie wglądu w ilość gotówki, jaka znajduje się w poszczególnych placówkach, czy też znaczne skrócenie czasu potrzebnego na rozliczanie kasjerów – wyjaśnia przedstawiciel firmy SZB, która specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań zabezpieczających obrót gotówkowy.

Działanie wpłatomatów dedykowanych dla placówek handlowych, m.in. sieci stacji benzynowych czy supermarketów jest analogiczne jak działanie wpłatomatów konsumenckich używanych w bankach. Urządzenia tego rodzaju są w stanie sprawdzić otrzymane banknoty, przeliczyć je i posortować, a także wprowadzić dane na ich temat do systemu komputerowego. Identyfikacja klienta i jego numeru konta następuje na podstawie danych z karty płatniczej oraz wprowadzanego numeru PIN. Zdeponowana we wpłatomacie gotówka zostaje z niewielkim opóźnieniem zaksięgowana na koncie klienta. Sprzęt przeznaczony do obsługi firm ma jednak nieco większe możliwości.

Wpłatomaty przeznaczone dla placówek handlowych mogą przeprowadzać identyfikację kasjerów na podstawie różnych zdefiniowanych kryteriów. Najczęściej są to karty chipowe, indywidualnie nadawane numery czy wprowadzane do czytnika kody paskowe. Gotówka jest nie tylko liczona i sprawdzana, ale przede wszystkim wprowadzana do systemu informatycznego, co pozwala na dostęp do wszystkich danych praktycznie na bieżąco. Urządzenia tego rodzaju są również przystosowane do obsługi różnych walut. Mogą również prowadzić rozliczenia bilonu.

Gdzie sprawdzą się wpłatomaty depozytowe?

Wpłatomaty stanowiące główny składnik efektywnego i bezpiecznego systemu zarządzania gotówką mogą być dostarczane zarówno jako urządzenia front-office, tj. takie, które są używane w miejscach obsługi klientów, np. na stanowiskach kasjerskich, jak i back-office, pozwalające na prowadzenie rozliczeń „na zapleczu”. W wielu przypadkach, np. w placówkach handlu detalicznego optymalnym rozwiązaniem będzie połączenie obu rodzajów urządzeń, w innych – zwłaszcza w firmach, gdzie nie ma bezpośredniego kontaktu z klientami, w zupełności mogą wystarczyć urządzenia typu back-office.

Instalacja wpłatomatów to rozwiązanie, które sprawdzi się wszędzie tam, gdzie wielu kasjerów obsługuje stosunkowo dużą liczbę klientów. Wpłatomaty depozytowe poza supermarketami i innymi sieciami placówek wielkopowierzchniowych sprawdzą się również na stacjach benzynowych czy w większych aptekach. Urządzenia typu back-office znajdą zastosowanie wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba rozliczania pracowników deponujących gotówkę. Będzie to dobre rozwiązanie dla firm z branży logistycznej – spedycyjnych i kurierskich, a także dla przedsiębiorstw rozwożących towar własnym transportem i zdających przywiezioną gotówkę, np. w sieciach prowadzonych przez piekarnie. Wpłatomaty depozytowe back-office sprawdzą się również tam, gdzie z pieniędzy rozlicza się większa liczba handlowców.

Stosowanie wpłatomatów depozytowych oznacza nie tylko redukcję zadań wykonywanych przez kasjerów, przyspieszenie księgowania pozyskanej gotówki czy możliwość regularnego odsilania stanowisk kasjerskich, co jest przydatne zwłaszcza w okresach zwiększonego ruchu, ale również zmniejszenie kosztów. W grę wchodzi wyeliminowanie pomyłek, bieżące wychwytywanie zdarzających się niestety kradzieży oraz możliwość ograniczenia nadzoru. Bardzo istotna jest też optymalizacja korzystania z usług firm CIT (Cash In Transit) przez zmniejszenie liczby koniecznych do obsługi placówek konwojów i lepsze dopasowanie ich częstotliwości do potrzeb.

Materiał partnera