W jakich branżach wykorzystuje się aerozole?
Używamy ich na co dzień – są obecne w niemal każdej łazience, apteczce czy garażu. Aerozole, bo to o nich właśnie mowa, to rozwiązanie, które od lat cieszy się niesłabnącą popularnością. W jakich branżach się z niego korzysta, jakiego rodzaju produkty są w tej formie dostępne? Jakie są najważniejsze zalety aerozoli, a jakie wady? Tego dowiemy się z poniższego artykułu?
Czym jest aerozol?
W słownikowym, naukowym ujęciu „aerozol” to zawiesina cząsteczek stałych lub płynnych, rozprowadzona w gazowym ośrodku. Zgodnie z tym znaczeniem za aerozol można uznać między innymi chmury, mgłę, dym, sadzę. W mowie potocznej aerozolami nazywa się produkty w formie różnego rodzaju płynów, które dozowane są w formie strumienia gazu, zawierającego rozproszone cząsteczki tych płynów. Produkty te, zazwyczaj dostępne w hermetycznie zamkniętych puszkach z dozownikiem, nazywane są również sprayami.
Gdzie stosowane są aerozole?
Ze względu na swoją specyfikę aerozole są rozwiązaniem bardzo powszechnie stosowane w różnych branżach. Powszechnie kojarzone są z branżą kosmetyczną, która w tej formie sprzedaje między innymi dezodoranty i lakiery do włosów. Zastosowanie dla nich znajdują również inne gałęzie przemysłu, między innymi:
- Branża chemiczna - wykorzystuje aerozole do sprzedaży środków takich jak farby, lakiery i smary. Dozownik puszki pozwala na łatwą, szybką i przede wszystkim czystą aplikację preparatu, bez potrzeby używania środków ochronnych i narzędzi, które należy później czyścić.
- Branża farmaceutyczna – a więc różnego rodzaju leki oraz środki medyczne. Do kategorii aerozoli medycznych zaliczyć można spraye do aplikacji do gardła (przy różnego rodzaju infekcjach) lub do dezynfekcji skóry, ran.
- Branża spożywcza – w tej kategorii znajdziemy między innymi produkty spożywcze stosowane w cukiernictwie, np. bitą śmietanę lub oleje dedykowane do gofrownic i form na ciasto.
To oczywiście nie zamyka listy wszystkich dostępnych na rynku aerozoli. Do produktów tych zaliczyć możemy również różnego rodzaju specyfiki czyszczące i konserwujące, a także tzw. repelenty czyli środki odstraszające między innymi insekty. Jednym z uznanych producentów Aerozoli na polskim rynku jest firma WATS.
Zalety i wady aerozoli
Powszechność produktów w sprayu wynika z ich licznych atutów, wśród których wymienić należy między innymi:
- Trwałość opakowania – metalowe puszki są bardzo odporne na zniszczenie, a dozowniki nie ulegają zużyciu
- Łatwość aplikacji – produkty w sprayu można łatwo nanosić na powierzchnie bez konieczności ich dotykania, bez użycia narzędzi, nawet z dość dużej odległości i w trudno dostępnych miejscach
- Długa przydatność do użytku – produkty zamknięte w puszce praktycznie nie ulegają zepsuciu i mogą być bez obaw stosowane aż do wyczerpania.
Wady? Aerozole mogą być kłopotliwe w utylizacji, ponieważ nie wolno ich wyrzucać wraz z innymi odpadami. Należy również pamiętać, by obchodzić się z nimi ostrożnie, między innymi uważać na kontakt z ogniem i wysoką temperaturą, a także chronić przed dziećmi.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana