łożyska ślizgowe

W jaki sposób powstają łożyska ślizgowe?

Łożyska stanowią bardzo istotny element podstawy konstrukcji wielu maszyn – ich zadaniem jest przenoszenie obciążeń i momentu obrotowego. W naszym artykule przyjrzymy się bliżej łożyskom ślizgowym. Choć nie są skomplikowane, kwestia ich produkcji już taka prosta nie jest przede wszystkim dlatego, że są produkowane z różnych materiałów. Przyjrzymy się bliżej konkretnym łożyskom ślizgowym z różnymi warstwami ślizgowymi.

Kompozyt PTFE

Łożyska ślizgowe z warstwą ślizgową z kompozytu PTFE (kompozytu, którego popularna nazwa to teflon) z ołowiem lub bez ołowiu w warstwie ślizgowej, z dodatkami w postaci grafitu lub włókien polimerowych, na spieku brązu cynowego, na taśmie stalowej lub brązowej. Są stosowane na przykład w podnośnikach, siłownikach hydraulicznych i pompach, pneumatyce, amortyzatorach, układach kierowniczych samochodów, sprzęgłach, czy skrzyniach biegów. Pracują bardzo dobrze  na sucho lub w oleju i z niektórymi cieczami procesowymi, także w wodzie.

Żywica poliacetalowa

Łożyska ślizgowe z warstwą ślizgową z żywicy poliacetalowej – tworzywa konstrukcyjnego – z kieszonkami smarnymi lub bez na spieku brązowym, na taśmie stalowej. Kieszonki smarne, jak sugeruje nazwa, to stałe zasobniki środka smarnego. Przykładowe zastosowania w przemyśle: manipulatory, suwaki, cylindry hydrauliczne, siłowniki hydrauliczne, kolejki linowe dla narciarzy, sprzęt medyczny, przemysł tekstylny, rolniczy, osprzęt naukowy. Przykładowe zastosowania motoryzacyjne: układy kierownicze, suwaki foteli, tuleje zwrotnic, pedałów, klapy bagażnika, tuleje wahaczy.

Łożyska bardzo dobrze pracują ze smarem, dobrze pracują z olejem, ale praca na sucho, w wodzie, z cieczami procesowymi nie jest zalecana.

Inne przykłady struktury łożysk

Przedstawione przez nas łożyska ślizgowe znaleźliśmy w ofercie firmy INBEAR Łożyska ślizgowe z Gdyni, na której stronie internetowej są one opisane dość dokładnie. Ze strony pobrać można także karty produktów. Wymieńmy jeszcze kilka przykładowych struktur łożysk ślizgowych:

  • warstwa ślizgowa z kompozytu brązu na taśmie stalowej ocynkowanej,
  • kompozyty brązu lub żelaza i niklu z równomiernie rozprowadzonym środkiem smarnym w postaci grafitu lub PTFE (typu deva.metal),
  • cienka warstwa deva.metalu na taśmie z brązu lub stali nierdzewnej,
  • PTFE z dodatkiem włókna szklanego i grafitu, zbrojone siatką metalową, z brązu cynowego, stali nierdzewnej lub aluminium,
  • kompozyty z włókien polimerowych w żywicy epoksydowej lub fenolowej z dodatkami teflonu, grafitu lub dwusiarczku molibdenu.
Materiał partnera