Artykuł sponsorowany

Sprzedaż firmy a kwestie podatkowe

Sprzedaż firmy a kwestie podatkowe

Firma może działać w kilku formach prawnych. Jej sprzedaż wiąże się z najczęściej ze względami finansowymi bądź osobistymi. Jeśli decydujemy się na zbycie przedsiębiorstwa, należy wiedzieć, jakie skutki podatkowe będzie to generować. W zależności od rodzaju formy prawnej sprzedaż będzie przebiegać trochę inaczej, jednak każda sprzedaż przedsiębiorstwa wiąże się z pewnymi skutkami. Jak przy takiej transakcji wygląda kwestia podatku dochodowego, VAT i PCC?

Sprzedaż firmy a podatek dochodowy

Jeśli planujemy sprzedaż przedsiębiorstwa osoby fizycznej, które będzie funkcjonować na rynku w całości, jest ona wyłączona z VAT. Strona kupująca firmę będzie musiała zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Stawka PPC zależna będzie od aktywów, jakie będą wchodzić w skład firmy. W przypadku ruchomości oraz nieruchomości stawka wynosi 2%, natomiast pozostałe aktywa, w tym wierzytelności, są opodatkowane stawką wynoszącą 1%. Sprzedaż całości firmy oznacza zazwyczaj zbycie aktywów, nazwy i dokumentacji. Dochód ze sprzedaży przedsiębiorstwa zalicza się do źródeł działalności gospodarczej, więc jest to opodatkowane zgodnie z wybranym schematem (np. podatkiem liniowym).

Sprzedaż firmy a VAT

Sprzedaż firmy jest czynnością neutralną na gruncie podatku VAT – to znaczy, że jest ona z niego całkowicie wyłączona, niezależnie czy następuje sprzedaż przedsiębiorstwa jako całości czy tylko jako tzw. zorganizowanej części. Trzeba tutaj jednak mieć w 100% pewność, że przedmiotem sprzedaży jest rzeczywiście firma bądź jej zorganizowana część, a nie wyłącznie niektóre elementy.  Aby przeprowadzić ten proces zgodnie z prawem warto zwrócić się po pomoc do sprawdzonych kancelarii, takich jak na przykład Kancelaria Doradztwa Podatkowego Jacek Pukaluk, które na co dzień pomagają przedsiębiorcom w tego typu transakcjach. Podstawę prawną stanowi tutaj art. 6 pkt. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to również, że transakcja nie będzie udokumentowana fakturą VAT.

Sprzedaż firmy a podatek PCC

Nabywca firmy poprzez zawarcie umowy jej sprzedaży zobligowany jest do zapłaty PCC, czyli podatku od czynności cywilnoprawnych. Gdy dochodzi do sprzedaży przedsiębiorstwa w formie aktu notarialnego, wówczas notariusz staje się niejako płatnikiem – pobiera podatek od nabywcy i wpłaca kwotę bezpośrednio do danego urzędu skarbowego. Wysokość podatku wynosi 2% od rynkowej wartości rzeczy ruchomych, nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego. Podatkiem w wysokości 1 % obarczone są natomiast inne prawa majątkowe – będą to więc na przykład wszelkie licencje czy znaki towarowe. Warto tutaj podkreślić, że jeżeli w umowie sprzedaży nie znajdzie się wyszczególnienie składników majątku firmowego, cała transakcja zostanie opodatkowana stałym procentem, który wynosi 2%.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.