Artykuł sponsorowany

Sprzedaż B2B a B2C. Na czym polega różnica?

Sprzedaż B2B a B2C. Na czym polega różnica?

Modele sprzedaży B2B i B2C różnią się grupą docelową, do których kierowane są produkty lub usługi. Chociaż z biegiem czasu wyraźna granica między typami odbiorców się zaciera, to firmy wciąż stawiają na wyraźne określenie swojego targetu. B2B to model kierowania oferty do przedsiębiorców (business to business), natomiast B2C (business to consumer) skupia się na docieraniu do indywidualnego użytkownika.

Znaczenie właściwego targetowania oferty

Zdarza się, że przedsiębiorcy wkładają wiele wysiłku w przygotowanie kampanii marketingowej, jednak mimo atrakcyjnej oferty, wysokich nakładów na reklamę i rzetelnie przygotowanych materiałów promocyjnych konwersja jest niska. Czemu tak się dzieje?

Kluczem efektywnych działań marketingowych jest dokładne określenie grupy docelowej, czyli wskazanie klientów, którzy z dużym prawdopodobieństwem są zainteresowani danym produktem lub usługą.

Nie można pominąć tego kroku, ponieważ adresowanie swojej oferty „do wszystkich” zwykle nie przynosi oczekiwanych efektów – wyjaśnia ekspert z firmy TARGET MEDIA.

Rzetelny research, który ma na celu zbadanie preferencji klientów, pozwoli zaplanować działania promocyjne w taki sposób, by najlepiej trafiały w potrzeby odbiorców.

Modele B2B i B2C

Aby ułatwić właściwe adresowanie usług, produktów i związanych z nimi akcji marketingowych do właściwych grup odbiorców, stworzono dwa modele. Pierwszy z nich to B2B (z ang. business to business), który obejmuje działania kierowane przez firmę do innego przedsiębiorcy. Mogą to być produkty usprawniające prowadzenie biznesu, takie jak wyposażenie punktu usługowego czy systemy informatyczne. B2B to także usługi, wśród których można znaleźć na przykład prowadzenie sklepu internetowego, przygotowywanie reklam i wiele innych działań.

Istotą modelu B2B jest stworzenie oferty w taki sposób, by była maksymalnie atrakcyjna dla osób zarządzających firmami, natomiast dane produkty i usługi zwykle nie są przeznaczone dla klientów indywidualnych.

Przeciwieństwem B2B jest model B2C (z ang. business to consumer) obejmujący wszelkie działania mające na celu sprzedaż produktów lub usług klientom indywidualnym.

Jak sprzedaje się w poszczególnych modelach?

Mimo że obecnie mówi się o zacieraniu się wyraźnych granic między kanałami docierania do poszczególnych grup klientów, to w działaniach marketingowych zdecydowanie warto brać ten podział pod uwagę.

Wymienione modele znacząco się od siebie różnią i wymagają podejmowania przez producentów innych działań, by osiągnąć cel sprzedażowy. Charakterystyka sprzedaży B2B jest zupełnie inna niż w B2C przede wszystkim dlatego, że przedstawiciele każdej z grup dokonują decyzji zakupowych w inny sposób. Przedsiębiorcy zwykle poświęcają wiele czasu na porównanie i analizę produktów, natomiast klienci indywidualni działają znacznie bardziej spontanicznie. Choćby ten czynnik wskazuje, że kampanie marketingowe muszą zostać opracowane w różne sposoby.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.