Artykuł sponsorowany

Skąd wzięły się kody kreskowe? Krótka historia

Skąd wzięły się kody kreskowe? Krótka historia

Kody kreskowe to obecnie jeden z najpopularniejszych sposobów znakowania produktów na całym świecie. W Polsce korzysta się z niego już od ponad 40 lat i nie zapowiada się na żadne zmiany. Wszyscy wiedzą, jak wyglądają kody kreskowe i czemu służą, natomiast nikt nie zadaje sobie raczej pytania: skąd się wzięły, a także, na jakiej zasadzie funkcjonują. Jaka jest ich historia?

Krótka historia kodów kreskowych

Pomysł na stworzenie nowego systemu logistyczno-handlowego pojawił się już w latach 60. XX w., kiedy to na Uniwersytecie Harwardzkim Wallace Flint zaangażował grupę studentów do stworzenia specjalnego katalogu. Klienci po wybraniu określonego produktu mieli wyciągnąć odpowiednią kartę perforowaną, a następnie przekazać ją kontrolerowi. Ten następnie umieszczał ją w czytniku, a towar automatycznie trafiał z magazynu do kasjera. Oczywiście w tym samym momencie rachunek był drukowany, a stan towarów uaktualniany.

Ostatecznie to Bernard Silver oraz Norman Woodland rozpoczęli badania nad opracowaniem systemu, który miał automatycznie odczytywać informacje o produktach. Najpierw kod kreskowy miał formę atramentu świecącego w ultrafiolecie, była to jednak droga inwestycja. Kolejny kod przybrał postać tarczy strzelniczej składającej się z okręgów. Dziś system tworzenia i zarządzania etykietami z kodami kreskowymi jest na szczęście o wiele łatwiejszy w obsłudze.

Kod kreskowy po raz pierwszy został użyty w Ohio w Stanach Zjednoczonych. Zakupu dokonano 26 czerwca 1974 r. w supermarkecie Marsh. Produktem, któremu przypisano kod kreskowy, były gumy owocowe firmy Wrigley, i co ciekawe – był to wybór całkowicie przypadkowy. Paczkę do dziś można oglądać w Muzeum Historii Amerykańskiej w USA.

Tworzenie i zarządzanie etykietami

Kody kreskowe posiadają wiele zastosowań w różnych dziedzinach działalności. Istnieją też różne rodzaje kodów w zależności od przeznaczenia.

Aby wszystko prawidłowo działało, ważne jest odpowiednie zaprojektowanie etykiet, a także standaryzacja, centralizacja i kontrola przebiegu całego procesu. Konieczne ku temu jest posiadanie odpowiedniego systemu etykietowania. To dzięki niemu klient zyskuje kontrolę nad całym procesem. Wybór odpowiedniego oprogramowania nie jest łatwy, dlatego warto zawierzyć to firmie Kreski. Spółka istnieje od 2004 roku i zajmuje się sprzedażą, serwisem oraz obsługą sprzętu i oprogramowania do automatycznej identyfikacji. To liderzy w swojej branży.

Jeżeli chodzi o etykietowanie, wiele się zmieniło. Dziś kod kreskowy dla określonego produktu jest sposobem na szybką jego identyfikację. Dlatego warto zainwestować w odpowiedni system.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.