Artykuł sponsorowany

Różnica między księgowością a rachunkowością

Różnica między księgowością a rachunkowością

Księgowość i rachunkowość – te pojęcia często są używane zamiennie. Wiele osób stosuje te pojęcia także w odniesieniu do tego samego podmiotu jako biuro rachunkowe i biuro księgowe. Co prawda, te pojęcia są ze sobą powiązane, ale nie oznaczają tego samego. Księgowość jest częścią rachunkowości, a zakres biura rachunkowego jest znacznie większy niż księgowego. Czym więc dokładnie jest księgowość, a czym rachunkowość i jakie są między nimi różnice?

Księgowość – charakterystyka pojęcia

Księgowość to pojęcie, które stanowi element składowy rachunkowości, dlatego jej zakres jest znacznie węższy. Termin ten można określić jako system rejestracyjny rachunkowości. Księgowy ma więc za zadanie ewidencjonowanie udokumentowanych operacji gospodarczych w ujęciu pieniężnym i liczbowym. Praca księgowe polega także na zapisywaniu informacji na temat transakcji kupna i sprzedaży firmy, podatków, wysokości kwoty przeznaczonej na wynagrodzenia dla pracowników oraz budżetu przeznaczonego na reklamę i marketing. Księgowość pozwala przedsiębiorcy kontrolować działania majątkowe i źródła finansowania firmy. Wyróżnia się dwa rodzaje księgowości – księgowość pełna polega na prowadzeniu ksiąg handlowych, a uproszczona może opierać się na księdze przychodów i rozchodów, ryczałcie ewidencjonowanym lub karcie podatkowej.

Czym jest rachunkowość?

Rachunkowość jest szerszym pojęciem od księgowości – można powiedzieć, że jest to sformalizowany system przetwarzania informacji, które dotyczą wszystkich zdarzeń gospodarczych zachodzących w firmie. Dzięki rachunkowości możliwe jest gromadzenie, przetwarzanie oraz prezentacja informacji, co może znacznie wpływać na decyzje dotyczące funkcjonowania danej firmy. Rachunkowość dzieli się na księgowość, rachunek kosztów i sprawozdawczość finansową, a także pozwala oceniać sytuację firmy z trzech różnych perspektyw.

Perspektywa finansowa ma na celu informowanie o stanie finansowo-majątkowym firmy oraz o uzyskanym w danym czasie wyniku finansowym – są to więc najistotniejsze informacje dla właściciela, kredytobiorców i inwestorów. Biura rachunkowe, takie jak biuro rachunkowe Atoran, przedstawiają także informacje na temat efektywności firmy z perspektywy zarządczej, co jest istotne dla kadry zarządczej. Perspektywa podatkowa dotyczy natomiast zobowiązań podatkowych firm, które największe znaczenie mają dla organów podatkowych. Rachunkowość musi być też prowadzona według określonych zasad ciągłości, istotności, ostrożności, zasady memoriałowej, współmierności i zakazu kompensat.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.