Rodzaje łańcuchów rolkowych
Łańcuchy są wykorzystywane w wielu urządzeniach, w których zachodzi potrzeba zastosowania metody przeniesienia napędu, która będzie się wyróżniała wysoką odpornością na zużycie, a jednocześnie da możliwość pracy z dużymi prędkościami i sporymi momentami obrotowymi. Zaletą korzystania z łańcuchów jest też łatwość ich wymiany bez konieczności zmiany pozycji koła napędzanego ani napędzającego.
Jak są zbudowane łańcuchy rolkowe?
Budowa łańcuchów rolkowych jest stosunkowo prosta, choć składają się one z kilku współpracujących ze sobą elementów. Łańcuchy napędowe to przynajmniej dwa rzędy połączonych ze sobą metalowych płytek o kształcie zbliżonym do cyfry 8. Każdy z nich składa się z ułożonych naprzemiennie płytek wewnętrznych i zewnętrznych. Płytki wewnętrzne są ze sobą połączone dwiema walcowatymi tulejkami. Sąsiadujące ze sobą ogniwa tego typu są z kolei złączone dwoma płytkami zewnętrznymi umieszczonymi po ich obu stronach. Przez otwory w płytkach zewnętrznych oraz tulejkę ogniwa wewnętrznego przechodzi sworzeń. Sekwencja ogniw powtarza się cyklicznie, jednak w jednym z elementów zastosowany jest sworzeń, na którym osadzona jest zapinka lub zawleczka umożliwiająca rozłączenie łańcucha. Dla wydłużenia żywotności na zewnątrz tulejek osadzane są obracające się rolki, co zmniejsza zużycie się ich powierzchni. Największymi zaletami użycia łańcuchów poza wytrzymałością mechaniczną jest brak bezwładności i możliwość precyzyjnego pozycjonowania.
W jakich odmianach oferowane są łańcuchy rolkowe?
Typowy łańcuch współpracuje z uzębionymi kołami. W niektórych przypadkach przenoszone siły są jednak tak duże, że konieczne jest zastosowanie łańcucha dwurzędowego, tj. takiego, w którym występują dwa rzędy rolek i trzy rzędy płytek. Używa się także szerszych łańcuchów wielorzędowych, mających trzy, cztery lub nawet pięć rzędów.
Łańcuchy różnią się jednak od siebie także standardem, według którego są wykonane. Ma to związek z ich podziałką, czyli odległością między geometrycznymi środkami sworzni. W standardzie brytyjskim nazywanym także europejskim oznaczanym kodem BS albo B stosowana jest podziałka zmieniająca się co 1/16 cala. Najmniejsza wielkość w tym systemie wynosi 1/4 cala, a największa 4,5 cala. W standardzie amerykańskim oznaczanym jako A lub ANSI podziałka zmienia się co 1/8 cala. Najmniejsza wielkość to 1/4 cala, natomiast największa 3 cale. Duży wybór łańcuchów różnych typów można znaleźć w ofercie firmy Potyrała i Spółka, specjalizującej się w elementach do systemów transportu wewnętrznego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana