metody zarzadzania asortymentem

Nowoczesne metody zarządzania asortymentem

Każdego roku na rynku powstają nowe firmy zajmujące się sprzedażą różnego rodzaju produktów. W zależności od skali działania przedsiębiorstwa ilość towarów może być mniejsza lub większa. Bez względu jednak na wielkość asortymentu, ważne jest właściwe nim zarządzanie. Właśnie w tym zakresie pomocne okazują się usługi merchandisingowe, które obejmują m.in. nowoczesne zarządzanie produktami. Czym są i na czym polegają? Sprawdź poniżej.

Zarządzanie asortymentem – co jest ważne?

Przedsiębiorstwa rozpoczynające działalność w głównej mierze zwracają uwagę na wykreowanie odpowiedniego wizerunku marki, tak by był on spójny z oferowanymi produktami. Dbają o ich odpowiednią prezentację, układ sklepu czy komunikację rynkową, jednak zapominają, że kluczem do sukcesu jest prawidłowe zarządzanie produktem. Dlaczego?

Zarządzanie produktami jest obecnie elementem strategii sprzedażowej i marketingowej. Pozwala ono bowiem rozwijać towary obecne na rynku i dopasowywać je do potrzeb klientów, a w konsekwencji poprawić wyniki sprzedaży i zyski przedsiębiorstwa

– wyjaśnia ekspert z firmy EMBI MARKETING Sp. z o.o.

Ważne jest nie tylko jednostkowe podejście do towaru, ale też szersze zarządzanie całym asortymentem. W tym zakresie warto skupić się na:

  • liczbie oferowanych produktów,
  • średniej cenie towaru,
  • regularnym wprowadzaniu nowości,
  • zgodności produktów z opisem ich wykorzystania,
  • dostępnością towaru w różnych punktach.

Jak odpowiednio zarządzać asortymentem?

Zarządzanie asortymentem obejmuje wiele aspektów. Jednym z nich jest jego zagospodarowanie na półkach sklepowych. W tym zakresie kluczową rolę odgrywa maksymalne wykorzystanie powierzchni handlowej, przy jednoczesnym zadbaniu o odpowiednie posegregowanie produktów pod względem kategorii i ich przeznaczenia. Jakie korzyści można uzyskać? Klienci bez względu na rodzaj placówki tej samej marki, w której robią zakupy, będą doskonale wiedzieć, gdzie znaleźć interesujący ich produkt. Warto pamiętać, że łatwość wykonywania zakupów jest dla nich kluczowa i często decyduje o regularnym korzystaniu z oferty danej firmy.

Zarządzanie asortymentem obejmuje również współpracę z sieciami handlowymi odpowiedzialnymi za prawidłową dystrybucję towaru. Ta część całego procesu również ma wpływ na ostateczne wyniki finansowe firmy. Warto zadbać o prawidłowe wyeksponowanie produktów, tak by przyciągały uwagę klientów, a tym samym częściej były przez nich wybierane.

Dopilnowanie wszystkich działań w zakresie zarządzania asortymentem nie jest łatwe, stąd coraz częściej przedsiębiorcy korzystają z usług merchandisingowych i pomocy specjalistów, którzy odpowiadają tylko za ten zakres działań.

Materiał partnera