Najważniejsze elementy sieci trakcyjnej
Siecią trakcyjną nazywa się zespół szyn i przewodów, których rolą jest zasilanie energią elektryczną wszystkich pojazdów kolejowych o takim napędzie, poruszających się po tych traktach. Cała sieć trakcyjna to sieć jezdna, czyli przewody nad torami oraz sieć powrotna, czyli szyny i ich połączenia. Jakie są najważniejsze elementy sieci trakcyjnej? Jakie wymagania stawia się projektantom takich dróg?
Jakie są rodzaje sieci trakcyjnych?
Najprostszą siecią trakcyjną jest tak zwana płaska sieć, która składa się z przewodu zawieszonego na słupach. Wykorzystywana jest przede wszystkim do ruchu tramwajowego i trolejbusowego w miastach. Natomiast sieć łańcuchowa pojedyncza jest najczęściej stosowana do ruchu pociągów w Europie. W jej skład wchodzi co najmniej jedna linia nośna oraz przewód jezdny. Z kolei sieć trakcyjna łańcuchowa wielokrotna występuje rzadziej. Zbudowana jest z linii nośnej i pomocniczej, do której przymocowane są przewody jezdne.
Główne elementy sieci trakcyjnej
Wszystkie istotne części sieci trakcyjnej podtrzymywane są przez specjalne konstrukcje wsporcze. Mogą to być bramki, słupy oraz wieże zawieszenie poprzecznego. Niektóre elementy, zwłaszcza słupy, połączone są ze sobą poziomymi segmentami. Rodzaje słupów to kratowe, betonowe i dwuetownikowe. Do budowania sieci trakcyjnych używa się specjalnych platform, zaprojektowanych i wykonanych w przedsiębiorstwach takich, jak PROjekt. Innym urządzeniem pomocnym w instalowaniu sieci trakcyjnej jest specjalna zwijarka hydrauliczna. Stosowana jest do rozwijania i zwijania przewodów.
Rodzaj konstrukcji sieci trakcyjnej zależy od tego, z jaką szybkością będą poruszać się po niej pojazdy szynowe. Przewód jezdny jest tutaj najważniejszym elementem. Zbudowany jest on z przewodów wielodrutowych, których parametry powinny być zgodne ze normami.
Słupy podtrzymujące przewody, powinny mieć określoną stabilność. Z powodu ciężaru przewodów konieczne jest odpowiednie unieruchomienie słupów przez solidne fundamentowanie.
Ze względu na rodzaj zawieszenia przewodu, sieci trakcyjne mogą być nieuelastycznione i uelastycznione. Te pierwsze charakteryzują się tym, że przewody jezdne mocowane są bezpośrednio do linii nośnej. W drugim natomiast przypadku przewód jezdny na specjalnych wieszakach łączy się z dodatkową liną, która rozwieszona jest w obrębie konstrukcji nośnej.
Sieć trakcyjna może też być nieskompensowana, półskompensowana oraz skompensowana. Przynależność do danego rodzaju zależy tutaj od jej możliwości pracy w temperaturze otoczenia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana