Artykuł sponsorowany

Najlepsze sposoby na zarządzanie archiwami

Najlepsze sposoby na zarządzanie archiwami

Mimo postępującej cyfryzacji, wciąż najpowszechniej wykorzystywanym nośnikiem większości dokumentów jest papier. To właśnie w takiej formie zwykle przechowujemy wszelkiego rodzaju umowy, akty notarialne, pisma urzędowe, faktury i wiele innych. Aby zapewnić im maksymalną ochronę przed zniszczeniem i zapobiec ich pogubieniu się, należy wdrożyć odpowiednie metody zarządzania nimi – metody te sprawdzą się zarówno jeśli chodzi o domowe, jak i firmowe archiwum.

Wybór miejsca na archiwum

Archiwa firm i instytucji są znacznie obszerniejsze, niż dokumentacja, którą trzymamy w domu, dlatego też do ich przechowywania często przeznacza się oddzielnie pomieszczenia. O czym należy pamiętać urządzając takie archiwum?

- Przede wszystkim powinno być to pomieszczenie dobrze chronione przed ogniem, wilgocią oraz nadmiernym nasłonecznieniem – mówi przedstawiciel firmy Acta Nova, specjalizującej się m.in. w projektowaniu archiwów – Oczywiście, pożar jest najpoważniejszym zagrożeniem dla papierowych dokumentów, ponieważ momentalnie je niszczy, nie powinniśmy jednak lekceważyć wpływu nadmiernej wilgoci oraz ekspozycji na promieniowanie słoneczne. Woda zawarta w powietrzu stopniowo jest wchłaniana przez papier, niszcząc przy tym jego strukturę. Równie destrukcyjny wpływ ma promieniowanie ultrafioletowe, będące składową promieniowania słonecznego – długa ekspozycja papieru na jego działanie powoduje, że tusz z czasem blaknie, czyniąc zapisane nim dokumenty nieczytelnymi.

Domowych dokumentów posiadamy mniej, dlatego trudno mówić o urządzaniu dla nich oddzielnego pomieszczenia, wciąż jednak powinniśmy pamiętać o zapewnieniu im podobnych warunków przechowywania. Najlepiej trzymać je w zamknięciu, w szafkach lub w szufladach, w pokojach w których panuje niski poziom wilgoci.

Porządkowanie archiwum

Istotą zarządzania archiwum jest uporządkowanie dokumentów w taki sposób, by były one jak najbardziej dostępne i dało się je w razie potrzeby łatwo odszukać. Na potrzeby gospodarstwa domowego możemy dokumenty podzielić na kilka kategorii, np.

  • Dom – do tej kategorii zaliczamy dokumenty związane z budową i utrzymaniem domu, np. umowy z wykonawcami, faktury, akt własności nieruchomości.
  • Praca – a więc umowa o zatrudnienie, wystawiane i utrzymywane faktury jeśli prowadzimy działalność gospodarczą etc.
  • Zdrowie – między innymi badania lekarskie, zaświadczenia.
  • Rodzina – to na przykład akt urodzenia czy świadectwa szkolne.

Dla maksymalnej przejrzystości każda kategoria powinna być przechowywania w osobnych segregatorach czy pudłach. W przypadku bardziej rozbudowanych archiwów dokumenty porządkuje się nie tylko pod kątem kategorii, do jakiej one przynależą, ale też np. w kolejności alfabetycznej.

Usuwanie nieaktualnych dokumentów

Wiele z przechowywanych w archiwum dokumentów z czasem straci swoją ważność – dla zachowania porządku warto się ich pozbyć. Jak to zrobić? W większości przypadków nie wystarczy po prostu wyrzucić je do kosza, mogą bowiem zawierać one aktualne i wrażliwe dane, które pod wpadnięciu w niepowołane ręce mogą przysporzyć nam wielu kłopotów. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wyposażenie się w niszczarkę, która pozwoli nam szybko pociąć na kawałki dokumenty, których chcemy się permanentnie pozbyć. Dopiero takie odpady można wyrzucić wraz z pozostałą makulaturą. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.