księgowość uproszczona

Na czym polega księgowość uproszczona?

Księgowość uproszczona jest wygodniejsza w prowadzeniu i mniej skomplikowana niż księgowość pełna. Niestety, wielu przedsiębiorców nie może sobie na nią pozwolić.  Powody mogą być różne, choć najczęściej dotyczą przekroczenia ustawowego limitu przychodów. Kto może zdecydować się na małą księgowość i czego w jej ramach musi dopilnować? Podpowiadamy!

Kto może korzystać z księgowości uproszczonej?

Mała forma księgowości jest zarezerwowana dla określonych podmiotów. Korzystać z niej może:

  • osoba fizyczna,
  • spółka cywilna osób fizycznych,
  • spółka jawna osób fizycznych,
  • spółka partnerska
  • spółdzielnia socjalna.

Jedynym warunkiem jest przychód za poprzedni rok obrotowy, który nie przekroczył kwoty 2 000 000 euro. Po przekroczeniu wskazanego limitu, każdy przedsiębiorca zmuszony jest do przejścia na księgowość pełną. Co zresztą zazwyczaj wiąże się z koniecznością zatrudnienia pełnoetatowej księgowej. Księgowość uproszczoną większość przedsiębiorców prowadzi natomiast samodzielnie. Z pomocy specjalistów właściciele takich firm korzystają wyłącznie w określonych sytuacjach lub przy corocznym rozliczaniu PIT.

Co składa się na tak zwaną małą księgowość?

Jeśli wybrałeś opodatkowanie w formie skali podatkowej lub podatku liniowego, w ramach księgowości uproszczonej musisz prowadzić księgę przychodów i rozchodów. Kiedy jednak zdecydowałeś się na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jesteś zobowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów.

Bywa, że przedsiębiorca musi też prowadzić ewidencję środków trwałych, ewidencję wyposażenia oraz ewidencję przebiegu pojazdu. Jeśli jest czynnym podatnikiem VAT, zobowiązany jest też do prowadzenia rejestru zakupu i sprzedaży VAT. I choć wymienione obowiązki nie są zbyt skomplikowane, z ich powodu niektórzy przedsiębiorcy decydują się na pomoc biura rachunkowego.

Nasza kadra to specjaliści z wieloletnim doświadczeniem, którzy do swojej pracy podchodzą z ogromnym zaangażowaniem. Stale podnosimy kwalifikacje, by każda współpracująca z nami firma była zadowolona ze świadczonych usług. Dla naszych klientów prowadzimy zarówno księgowość pełną, jak i uproszczoną – mówi specjalista z Biura Rachunkowego mgr Jacek Zembaty.

Profesjonalizm biura rachunkowego to sprawa kluczowa. Pamiętaj, że jako właściciel firmy to Ty odpowiadasz za ewentualne błędy w dokumentacji. Przed wyborem określonej firmy, dokładnie sprawdź więc referencje specjalistów z pomocy których masz zamiar skorzystać. Liczą się ich wiedza, doświadczenie i zebrane, pozytywne opinie klientów.

Materiał partnera