Kreowanie aplikacji VR

Kreowanie aplikacji VR – od pomysłu po Virtual Reality

VR, czyli Virtual Reality, to technologia, która na stałe weszła do świata gier, rozrywki, a nawet sztuki. Nic dziwnego, bo wielu użytkowników chce choć na chwilę znaleźć się w innym świecie, wykreowanym przez specjalistów od wizualizacji i fabuły. W jaki sposób tworzy się aplikacje wykorzystujące wspomnianą metodę? Czy jest to bardzo skomplikowany proces?

Komu zlecać wykonanie aplikacji VR?

– Virtual Reality to innowacyjna technologia zwiększająca doświadczenia graczy lub użytkowników mediów. Istnieje wiele sposobów tworzenia i korzystania z VR, a przed właścicielami aplikacji otwiera się sporo możliwości

– wyjaśnia ekspert z LAB6. Na rynku pojawia się coraz więcej firm specjalizujących się w kreowaniu wirtualnej rzeczywistości.

Etapy projektowania VR

W każdej firmie, która zajmuje się wykorzystywaniem technologii VR, pierwszą częścią procesu po otrzymaniu zlecenia jest analiza potrzeb użytkownika, a więc określenie przykładowych person, które będą korzystać z aplikacji. Umiejętnie pokierowanie tym etapem skutkuje położeniem nacisku na najbardziej kluczowe dla technologii elementy w zakresie UX (User Experience).

Kolejnym krokiem jest szkic i wykonanie prototypu aplikacji na papierze. Przy użyciu kartki i ołówka zespół może opracować najbardziej interesujące koncepcje wirtualnej rzeczywistości – takie o największym potencjale. Ten etap jest bardzo istotny w całym procesie twórczym.

Najlepsze koncepty przekuwa się następnie we wstępny projekt, który można wykonać na przykład w przestrzeni 3D. Poszczególne elementy interfejsu odtwarza się za pomocą specjalnych wycinanych elementów. Tu sprawdza się prosty test polegający na sfilmowaniu kamerą telefonu trójwymiarowego prototypu. Następnym etapem jest akceptacja wewnętrzna przez osoby decyzyjne.

O czym pamiętać przy projektowaniu VR?

Jest kilka zasad, dzięki którym projekt VR ma większy potencjał i prawdopodobnie spełni oczekiwania użytkowników oraz pozostałych interesariuszy.

Pierwszy trop? Odpowiednia imersja, czyli stopień wiarygodności i porównywalności ze światem rzeczywistym. Im bardziej realistyczne będzie doświadczenie użytkownika lub gracza, tym większą przyniesie mu to satysfakcję. Dlatego przy projektowaniu aplikacji VR trzeba zakładać, że wszystkie obiekty powinny mieć właściwy kształt, wymiar, fakturę czy nawet obłość lub kanty.

Co jeszcze brać pod uwagę przy tworzeniu interfejsu Virtual Reality? Z pewnością sprawdzi się zasada kotwicy – człowiek nawykł do tego, że świat porusza się wokół niego. Utworzenie obiektu kotwicznego, takiego jak deska rozdzielcza samochodu lub kokpit samolotu, zawsze będzie dobrym rozwiązaniem. Jest to korzystne zwłaszcza dla osób, które skarżą się, że podczas korzystania z VR miewały nudności lub zawroty głowy.

Bardzo ważną rolę w doświadczeniu wirtualnej rzeczywistości odgrywają ponadto afordancje. Co to takiego? To obiekty, które wymagają interakcji. Powinny się wyróżniać, by użytkownik miał szansę intuicyjnie odróżnić je od pozostałych elementów środowiska VR.

Materiał partnera