logotyp

Korzyści z rejestracji znaku towarowego

Wyjątkowy logotyp, świetna nazwa bądź inny znak towarowy powinny być chronione, dlatego też tak wiele osób decyduje się na ich rejestrację w urzędzie patentowym. Dzięki temu właściciel ma wyłączne prawo do używania znaku nie tylko prywatnie, ale też zawodowo i po to, by odnieść korzyść majątkową. Jakie inne zalety ma rejestracja znaku towarowego? Dowiedz się, czy jest to faktycznie idealne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją.

Znak towarowy – co to takiego?

Znak towarowy najczęściej kojarzy się z logotypem lub nazwą firmy. Warto jednak pamiętać, że chociaż to najpopularniejszy rodzaj znaków towarowych, to istnieją także inne. Znakami towarowymi mogą być także: slogany reklamowe, rysunki, opakowania, kształty towarów, melodie, domeny internetowe itp. Aby jednak stosowany znak towarowy należał tylko do jednego właściciela, a ten mógł czerpać z tego pełne korzyści, należy go zastrzec, a co za tym idzie, dokonać rejestracji znaku towarowego.

Czy warto zastrzec znak towarowy? – korzyści z rejestracji znaku towarowego

Rejestracja znaku towarowego jest korzystna dla jego właściciela z kilku powodów. Najważniejszym z nich jest wyłączne prawo do posługiwania się znakiem towarowym. Jeśli np. zostanie dokonana rejestracja w urzędzie patentowym, to przy nazwie, logotypie bądź innym znaku będzie można umieścić charakterystyczny symbol „®”. Warto jednak pamiętać, że nie jest to prawo nieograniczone i obejmuje tylko konkretne usługi i towary wskazane we wniosku. W praktyce oznacza to, że znak towarowy będzie chroniony dla konkretnej branży, co jest korzystne, gdyż np. nie będą mogły istnieć dwa sklepy o tej samej nazwie działające w tej samej branży.

Warto także pamiętać o tym, że rejestracja znaku podnosi prestiż firmy oraz renomę. Każdy kto zetknie się z takim znakiem towarowym, będzie wiedział, że właściciel dba o swoje interesy, a tym samym jest osobą godną zaufania – podkreśla specjalista z Kancelarii Prawno-Patentowej BELLEPAT z Przemyśla.

Rejestracja znaku patentowego jest także sposobem na nieuczciwą konkurencję. Niestety bardzo często jest tak, że gdy firma świetnie się rozwija, interes okazał się strzałem w dziesiątkę lub po prostu znak towarowy sygnujący usługi, towary i inne jest rozpoznawalny, może zdarzyć się i tak, że ktoś będzie chciał na tym skorzystać. W takiej sytuacji, jeśli znak towarowy nie był rejestrowany, osoba zupełnie obca może np. przywłaszczyć nazwę lub stworzyć bardzo podobną domenę internetową, a później budować na tych fundamentach swój biznes. Gdy znak towarowy jest zarejestrowany, taka sytuacja nie będzie miała miejsca.

Materiał partnera