dobre firmowe logo

Jak stworzyć dobre firmowe logo?

Co stoi za sukcesem marki? Odpowiedzi można by wymienić wiele, a jedną z nich dotyczyłaby z pewnością kwestii rozpoznawalności. To właśnie wysoka rozpoznawalność powoduje, że nawet osoby, które nie korzystają z usług lub produktów danej firmy, wiedzą z czym należy ją kojarzyć. Jak jednak sprawić, by marka była rozpoznawalna? Jednym z wymogów jest stworzenie dobrego logo, czyli podstawy identyfikacji wizualnej. Wyjaśniamy, czym jest „dobre logo”.

Dobre, bo proste

Większość użytkowników elektroniki z pewnością doskonale kojarzy logo marki Apple, potentata na rynku komputerów oraz urządzeń mobilnych. Trudno się dziwić, ponieważ charakterystyczne, nadgryzione jabłuszko trudno pomylić z czymkolwiek innym. Niewiele osób  pamięta jednak, że pierwsze logo przedsiębiorstwa w niczym nie przypominało obecnego – była to stylizowana na dzieła dawnych mistrzów rycina, przedstawiająca Izaaka Newtona, siedzącego pod jabłonią, nad którego głową wisiało jabłko otoczone jasną aurą. Obrazek otaczała wstęga z napisem Apple Computer Co. Logo to zostało w zaledwie rok później wymienione na prosty, schematyczny rysunek jabłka. Przez lata zmieniały się jego kolory, jednak ogólny kształt pozostał ten sam – dziś jabłuszko jest całkowicie czarne i pozbawione większych detali. Dlaczego zdecydowano się na takie zmiany?

Proste logo łatwiej zapamiętać i skojarzyć – mówi przedstawiciel firmy New Style Web – A jeśli klient coś pamięta i kojarzy, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że to kupi. Prostota logo to również jego czytelność i unikalność. W reklamie mamy zazwyczaj zaledwie kilka sekund, by przykuć uwagę klienta, pokazać mu produkt i powiązać go za pomocą skojarzeń z naszą marką – tylko proste logo jest w stanie to zrobić i powiedzieć klientowi, że reklama dotyczy produktu konkretnej marki X, a nie jakieś bliżej niesprecyzowanej marki Y lub Z. Co do unikalności – im mniej detali, tym mniej elementów logo, które można podrobić. Prostota logo zabezpiecza nas przed tym, że ktoś wykorzysta tożsamość naszej marki do sprzedawania własnego produktu. 

System skojarzeń

Jeśli przyjrzymy się znakom różnych firm działających w pewnym branżach, z pewnością zauważymy pewne podobieństwa między nimi. Przykład? Gabinety lekarskie, prywatne przychodnie i szpitale oraz ogólnie firmy działające w branży medycznej powszechnie wykorzystują w swoich logach odcienie niebieskiego, zazwyczaj jasne. Logo marek z branży sportowej, takie jak choćby Nike Czy Adidas, są pełne ukośnych lub wygiętych linii. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ dobre logo pociąga za sobą pewien system skojarzeń. Kolor niebieski w naszej kulturze kojarzy się między innymi z czystością i spokojem – a więc z wartościami, które powinny być kojarzone również z medycyną. Ukośne linie z kolei wyrażają dynamikę i szybkość, które powinny być domeną sportowców. Oczywiście, nie wszystkie loga opierają się na tych samych systemach skojarzeń, niektóre tworzą własne. Przykładem może być tutaj logotyp firmy kurierskiej FedEx, w której ukryto strzałkę implikującą ruch i przemieszczanie.

Materiał partnera