Artykuł sponsorowany

Jak prawidłowo składować odpady w firmie?

Jak prawidłowo składować odpady w firmie?

Na początku 2021 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla magazynowania odpadów. Nowe przepisy nakładają obowiązek przestrzegania określonych wymagań dla składowania odpadów również na wytwórców odpadów, a nie tylko na jednostki zajmujące się ich zbieraniem i przetwarzaniem.

Magazynowanie odpadów. Kogo dotyczą nowe przepisy?

O tym, jak przedsiębiorca powinien składować odpady, decyduje ich ilość wyprodukowana w ciągu roku. Nowe rozporządzenie dzieli wytwórców odpadów na tych, którzy wytwarzają do 100 ton odpadów innych niż niebezpieczne lub do 1 tony odpadów niebezpiecznych rocznie, oraz na tych, którzy wytwarzają ich więcej. Rozporządzenie nie obejmuje przedsiębiorców, którzy wytwarzają rocznie mniej niż tonę odpadów – ich obowiązują przepisy tzw. ustawy śmieciowej.

Obowiązujące zasady magazynowania odpadów

Przedsiębiorcy, którzy wytwarzają do 100 ton odpadów innych niż niebezpieczne lub do 1 tony odpadów niebezpiecznych, powinni magazynować je w sposób dostosowany do właściwości chemicznych i fizycznych odpadów, w szczególności z wykorzystaniem opakowań, pojemników, kontenerów, zbiorników lub worków (…) i zapobiegający rozprzestrzenianiu się odpadów poza przeznaczone do tego celu miejsce (§ 4. 1.). W przypadku odpadów niebezpiecznych wytwórca musi zadbać również o zabezpieczenie ich przed wpływem czynników atmosferycznych. Warto podkreślić, że te same zasady dotyczą odpadów, które powstają w wyniku robót budowlanych, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw, składowanych w miejscu ich wytworzenia.

Wytwórcy większych ilości odpadów, oprócz przestrzegania ww. zasad, muszą składować je w wydzielonym i przeznaczonym wyłącznie do tego celu miejscu, zabezpieczonym przed dostępem osób nieupoważnionych i na utwardzonym podłożu. Specjalną strefę należy przeznaczyć na składowanie odpadów niebezpiecznych; te wymagają dodatkowych oznaczeń w miejscu magazynowania oraz etykiet z właściwymi kodami na opakowaniach o pojemności powyżej 5 litrów.

Sposób składowania odpadów w twojej firmie nie spełnia ww. wymagań? Skontaktuj się z przedsiębiorstwem zajmującym się kompleksową gospodarką odpadami, np. Planet Recycling. Specjaliści pomogą ci znaleźć najlepszy sposób na dostosowanie miejsca składowania odpadów do obowiązujących wymogów. Pamiętaj, że czas ucieka. Jeśli należysz do pierwszej omówionej grupy, musisz wdrożyć nowe rozwiązania do końca tego roku. Wytwórcy większych ilości odpadów mają czas do końca 2024 r.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.