Artykuł sponsorowany

Jak obliczyć wartość podatku VAT?

Jak obliczyć wartość podatku VAT?

Założenie własnej firmy jest dziś prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Świeżo upieczeni przedsiębiorcy bez wychodzenia z domu mogą załatwić wszelkie formalności, związane ze startem nowej działalności gospodarczej. Szybki i intuicyjny, odbywający się w internecie proces zdoła przejść właściwie każdy; znacznie gorzej jednak wygląda zrozumienie różnych prawideł rządzących światem biznesu.

Dla wielu to właśnie kwestie podatkowe okazują się być – obrazowo mówiąc – czarną magią. Jakby nie było, na tym opiera się wszystko i bez znajomości owych zagadnień niemożliwe będzie umiejętne ustalanie cen, co utrudni oczywiście wypracowywanie zysku. Zupełną podstawą w tej materii jest dobre obycie z podatkiem VAT, który w istocie sprawia problem nawet nieco bardziej doświadczonym ludziom interesu. W dalszej części artykułu napisanego we współpracy z Lidią Sarnecką z toruńskiego Biura Doradztwa Podatkowego, lepiej przybliżymy ten temat, sprawiając, że stanie się on bardziej przejrzysty. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Czym dokładnie jest VAT?

VAT czyli – rozwijając ten skrót – value-added tax jest podatkiem od towarów i usług, doliczanym do wartości netto dokonywanych transakcji kupna-sprzedaży. W Polsce obowiązuje on od 8 stycznia 1993 roku; 11 lat później mówiące o nim przepisy zostały jednak znowelizowane, będąc od tej pory zgodne z prawem przyjętym na terenie Unii Europejskiej. Historycznie idea tego świadczenia na rzecz państwa sięga czasów końca I wojny światowej, a bezpośrednio wiążę się z osobą Carla Friedricha von Siemensa.

Idąc dalej, VAT to podatek obrotowy, pobierany na każdym etapie handlu, mający kilka stawek – 5, 8 czy 23% – odnoszących się do konkretnego rodzaju dóbr. Spotkać można się także z wartością zerową, zarezerwowaną między innymi dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Podatek naliczony i należny

Co ważne dla przedsiębiorców, owy podatek dzielimy na naliczony oraz należny. Pierwszy wariant odnosi się do VAT-u płaconego podczas dokonywania zakupów, o drugim zaś mówimy, gdy sami sprzedajmy coś naszym klientom. Osobom prowadzącym działalność zwracany jest podatek naliczony, podczas gdy ten należny mają oni obowiązek przekazać odpowiedniemu urzędowi skarbowemu. W praktyce na koniec miesiąca obliczamy różnicę między jedną a drugą wartością, co – gdy zakupy przewyższają sprzedaż –  może przełożyć się na zwrot przez fiskusa pewnej sumy.

Cena netto – co to takiego?

Należy powiedzieć, że cena netto produktu jest ceną nieuwzględniającą PTU (podatku od towarów i usług). Ta właśnie wartość najbardziej interesuje prowadzącego firmę, gdyż jest to kwota, którą po rozliczeniu z państwem faktycznie płaci on za dany produkt. Podobnie rzecz ma się przy zbycie, gdzie netto jest tym, co w rzeczywistości dostaniemy za oferowaną rzecz.

Przykłady obliczeniowe

Najprostszy przykład, jaki da się zademonstrować prezentuje się następująco. Jeżeli nasza cena netto to 100 zł, VAT zaś ustalimy sobie na poziomie 23%, to kwotę brutto obliczymy mnożąc 100 przez 1,23. Wartość samego podatku otrzymamy tutaj, odejmując wynik poprzedniej operacji od kwoty netto. Wszystko działa na zbliżonej zasadzie, gdy znany cenę brutto, a także stawkę podatku. Gdy założymy, że brutto to 108 zł, a PTU wynosi 8%, podzielenie 108 przez 1,08 da nam wartość stu złotych netto; odejmując natomiast odpowiednie liczby, poznamy wymiar pieniężny VAT-u.

Deklaracja VAT

Pewne problemy mogą pojawić się przy mniej oczywistych działaniach, gdzie zaokrąglenia potrafią odrobinę namieszać. W praktyce jednak wszystko dzieje się „z automatu” i jeśli nasz program sprzedażowy działa według ogólnie przyjętych zasad, o pomyłce nie może być mowy. Pamiętajmy, że precyzją muszą charakteryzować się także comiesięczne deklaracje VAT, które łącznie z obsługą plików JPK najlepiej zostawić doświadczonej księgowej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.