Jak efektywnie zarządzać opakowaniami zwrotnymi?
Poszukiwanie oszczędności jest głównym czynnikiem wpływającym na rosnące zainteresowanie opakowaniami zwrotnymi. Korzystanie z nich jest szczególnie wskazane w obrocie wrażliwymi towarami o nietypowych kształtach, które wymagają indywidualnie projektowanych opakowań, np. tłoczone pianki do transportu specjalistycznych żarówek dla branży automotive. Sprawny obieg opakowań na linii dostawca-firma wymaga sięgnięcia po system zarządzania opakowaniami.
Opakowania w gospodarce o zamkniętym obiegu
Zarządzanie opakowaniami zwrotnymi w modelu gospodarki o zamkniętym obiegu to duże wyzwanie. W praktyce ręczne zarządzanie obiegiem opakowań okazuje się niewykonalne, ponieważ na poszczególnych etapach może dochodzić do wielu błędów – trudnych do wychwycenia i bieżącej eliminacji. Dlatego, zwłaszcza w przedsiębiorstwach działających na dużą skalę, procesy zarządzania opakowaniami zwrotnymi realizowane są z wykorzystaniem nowoczesnych systemów komputerowych.
Ponieważ wykorzystanie opakowań zwrotnych ma na celu zmniejszenie wydatków przedsiębiorstwa na nowe opakowania produktów, kluczową rolę w zarządzaniu ich obiegiem ma ewidencjonowanie w kontekście ilościowym i wartościowym. Digitalizacja procesów związanych z odzyskiwaniem opakowań pozwala w sposób precyzyjny ocenić efektywność przyjętej strategii i zapewnia pełną kontrolę nad przebiegiem całego procesu – opowiada ekspert z Novacura.
Jak działają informatyczne systemy zarządzania opakowaniami zwrotnymi?
Optymalnym rozwiązaniem dla producentów i dystrybutorów jest integracja zarządzania opakowaniami zwrotnymi z istniejącym systemem magazynowym oraz z nadrzędnym systemem ERP. W takim scenariuszu wszystkie dane dotyczące przekazanych klientom oraz odzyskanych opakowań przekazywane są automatycznie do właściwych aplikacji po zeskanowaniu przez pracowników na konkretnym etapie obiegu. Informatyczny system pozwala monitorować drogę opakowania od momentu jego zakupu lub wyprodukowania, przez użycie do zabezpieczenia towarów, przekazanie do transportu i dostarczenie klientowi, aż po drogę powrotną do zakładu produkcyjnego i odbywające się tu kontrole jakości, a wreszcie – ponowne wykorzystanie.
Istotną zaletą komputerowych systemów zarządzania opakowaniami jest możliwość kontroli zachowań klientów. Korzystając z systemu, dostawca może sprawdzić, którzy klienci dokonują terminowych zwrotów opakowań, a którzy, jak długo i w jakich ilościach przetrzymują je. Dzięki temu możliwe jest egzekwowanie opłat od za opakowania od tych klientów, którzy nie wywiązują się z ustalonych umów, a nawet podejmowanie śmiałych decyzji biznesowych, np. odnośnie współpracy z tymi kontrahentami, którzy notorycznie zwracają znaczne ilości uszkodzonych opakowań.
System jest przydatny również w kontekście obiegu opakowań wewnątrz firmy, ponieważ na bieżąco ewidencjonuje ilość dostępnych opakowań i sygnalizuje potrzebę dokupienia dokładnych ilości ich konkretnych rodzajów. W ten sposób umożliwia szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby przedsiębiorstwa i zamawianie optymalnych ilości nowych materiałów, co zapewnia firmie oszczędności.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana