Artykuł sponsorowany

Czym jest impozycja?

Czym jest impozycja?

Impozycja, nazywana również montażem elektronicznym to proces, pod który trafia każdy plik produkcyjny przygotowywany do wydruku. Jeśli posiadamy materiały, które chcemy wydrukować za pomocą techniki off-setowej, muszą one być najpierw odpowiednio zmontowane w arkusze, by w dalszym etapie trafić do matrycy poligraficznej. Czym dokładnie jest impozycja i co warto wiedzieć na jej temat?

Impozycja – na czym polega?

Impozycja, nazywana również montażem elektronicznym lub składkowaniem, jest procesem mającym na celu zaprojektowanie całego arkuszu do druku. Dokonuje się tego za pomocą programów komputerowych przygotowujących materiał do druku. Jeśli impozycja wykonywana jest ręcznie, jest to trudny proces i łatwo jest popełnić błąd, dlatego nie poleca się wykonywania ręcznych impozycji przed przesłaniem pików do druku. Na szczęście dobie rozwoju technologii komputerowych i drukarskich impozycja może być wykonywana za pomocą wielu programów, a pliki gotowe do druku mogą być zapisywane w wielu formatach.

Jakie jest zastosowanie impozycji?

Impozycja wykorzystywana jest w momencie, gdy mamy do wydrukowania większy nakład materiałów, np. ulotek czy wizytówek. Stosuje się ją również w przypadku druku książek. Osoba zajmująca się przygotowaniem książki do druku, układa w odpowiedni sposób poszczególne strony książki, aby były one możliwe do czytania. Jeśli posiadamy projekt materiału do druku, zanim ten do niego trafi, przechodzi jeszcze drogę impozycji. Jak widać, impozycja ma bardzo szerokie zastosowanie i bez tego procesu nie bylibyśmy w stanie drukować masowo książek czy większych nakładów pojedynczych materiałów, np. ulotek.

Jak przekazywać pliki produkcyjne do drukarni?

Wielu grafików przygotowujących pliki do wydruku wykonuje prace impozycyjne samodzielnie. Niestety czasami może to zaszkodzić i utrudnić montaż elektroniczny w pracowni poligraficznej. Do drukarni należy dostarczać pliki o jednakowej orientacji, zawierające odpowiednie spady, przejrzane pod kątem korekty, a także odpowiednio i jasno nazwane. Dobre drukarnie, takie jak np. Aaprint przekazują klientom do zatwierdzenia przygotowane już wydruki impozycyjne. W momencie otrzymania tak przygotowanych arkuszy możemy jeszcze wychwycić ewentualne błędy w plikach.

Rola zoptymalizowanej impozycji

Aby zdać sobie sprawę, jak ważna jest automatyczna impozycja, wyobraźmy sobie drukarnię, w której w jednym momencie na arkusze należy nanieść kilkanaście drobnych, różnych zleceń – ulotek, broszur czy katalogów. Ręczna impozycja jest niewykonalna, dlatego dobre drukarnie poligraficzne korzystają z zoptymalizowanego procesu, pozwalającego pogrupować różne rodzaje papieru i ułożyć pliki w taki sposób, aby w momencie druku wystąpiły jak najmniejsze straty papieru.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.