Artykuł sponsorowany

Czym jest deklaracja Intrastat?

Czym jest deklaracja Intrastat?

Jest to dokument, który oficjalnie do polskich przepisów prawa wszedł 1 maja 2004 (czyli w momencie przystąpienia Polski do Wspólnoty Europejskiej), a funkcjonujący w Unii Europejskiej od 1993 roku. Jest to szablon, który pozwala zasilać danymi system statystyki handlu towarami pomiędzy państwami członkowskimi UE. Intrastat przekazuje informacje do firm o dokonanym przywozie lub wywozie towarów między krajami należącymi do Wspólnoty Europejskiej.

Kto musi wypełniać deklaracje?

Prawie każdy podmiot, który przeprowadza transakcje wewnątrz Unii Europejskiej, jest zobowiązany do składania deklaracji informacyjnych, których treść trafia do systemu Intrastat. Polskie przepisy precyzują, że ten obowiązek dotyczy osób fizycznych oraz innych podmiotów, które nie posiadają osobowości prawnej, a są płatnikami podatku VAT.  

Zapytaliśmy pracownika Agencji Celnej w Krakowie, czy ów obowiązek dotyczy każdej pojedynczej transakcji? Dowiedzieliśmy się, że nie, ponieważ dane do systemu Intrastat muszą dostarczać podmioty, które w danym roku obrotowym osiągnęły konkretny próg. Progi są ogłaszane każdego roku przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. 

Co należy zawrzeć w deklaracji Intrastat?

Jeżeli w danym roku podatkowym osiągnęliśmy tzw. próg podstawowy, to zgodnie z przepisami musimy w deklaracji podać:

  • okres sprawozdawczy, którego dotyczy deklaracja,
  • kod izby celnej, do której adresowana jest deklaracja Intrastat,
  • dane odbiorcy przy przywozie oraz nadawcy przy wywozie,
  • dane przedstawiciela (jeśli zgłoszenie jest dokonywane przez niego),
  • łączną wartość fakturową wyrażoną kwotowo w polskich złotych,
  • łączną liczbę pozycji,
  • numery pozycji oraz opisy poszczególnego towaru,
  • kod kraju wysyłki dla przywozu lub kod kraju przeznaczenia dla wywozu,
  • kod rodzaju transakcji,
  • kod towaru,
  • masę netto ładunku,
  • ilość w uzupełniającej jednostce miary (jeżeli masy nie da się określić),

Jeżeli jednak podatnik osiągnął w danym roku podatkowym próg szczegółowy, to oprócz powyższych informacji musi on podać również łączną wartość statystyczną wyrażoną w polskich złotych, kody otrzymanych warunków dostawy oraz transportu.

W warunkach polskich organem uprawnionym do przyjmowania zgłoszeń w ramach systemu Intrastat jest Izba Celna w Szczecinie. Deklarację można wysłać pocztą w formie papierowej lub skorzystać z formularza elektronicznego zamieszczonego na stronie Izby. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości co musimy zrobić, to dobrze skorzystać z agencji zajmującej się importem i eksportem różnego rodzaju dóbr. Należy pamiętać o tym, że na złożenie deklaracji mamy czas do 10-tego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego deklaracja dotyczy. Wyspecjalizowane firmy znają procedury i to one z pewnością przejmą na siebie ciężar informowania właściwych urzędów w naszym imieniu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.