Artykuł sponsorowany

Co decyduje o przewadze konkurencyjnej firm?

Co decyduje o przewadze konkurencyjnej firm?
To, na co liczy chyba każdy przedsiębiorca i wokół czego skupiają się jego inwestycje, to uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Powód jest prosty – daje ona gwarancję zysków i stabilnej sytuacji, a także przyspiesza rozwój przedsiębiorstwa. Jest wiele sposobów na to, aby uzyskać przewagę konkurencyjną. Co się na nią składa i co o niej decyduje? Jakie kroki można podjąć, żeby zdeklasować rywali?

Przewaga konkurencyjna i jej rodzaje

Przewaga konkurencyjna może się przejawiać na wielu polach. Naturalnie, można dążyć do tego, aby osiągnąć ją we wszystkich aspektach działalności, jednak z uwagi na specyfikę poszczególnych branż nie zawsze jest to możliwe. Przykładowo: przedsiębiorstwo zajmujące się ręczną produkcją wyrobów porcelanowych nie zbuduje przewagi technologicznej czy cenowej. Może jednak próbować pokonać konkurentów na wielu innych polach: informacji, obsługi klienta, czy jakości wyrobu.
– Teoria mówi, że wyróżnia się trzy podstawowe typy przewagi konkurencyjnej – mówi specjalista z firmy PG Systems. – Są to: przewaga jakościowa, przewaga cenowa i przewaga informacyjna. Z nich można wyodrębnić poszczególne podtypy. Niektóre z nich są ze sobą nierozerwalnie powiązane, a inne wzajemnie się wykluczają. Dlatego warto rozważnie wybierać obszar, w którym chcemy wypracować sobie przewagę konkurencyjną. Powinien on być dostosowany do profilu naszej działalności.
Korzyści z uzyskania przewagi konkurencyjnej są oczywiste. Zyskujemy nowych klientów, podnosimy rentowność biznesu i nie musimy już tak bardzo bać się branżowych rywali (choć warto trzymać rękę na pulsie, bo przecież i oni stale walczą o pozycję lidera!). Z drugiej strony często starania o wypracowanie przewagi konkurencyjnej to kosztowna inwestycja. Tym bardziej warto dobrze się zastanowić nad wyborem obszaru, który chcemy rozwijać.

Technologia jako sposób na stworzenie przewagi konkurencyjnej

Obecnie jednym ze sposobów na wypracowanie przewagi konkurencyjnej nad rywalami jest wdrożenie zaawansowanych technologicznie rozwiązań w swojej firmie. W przypadku zakładów produkcyjnych może to być szeroko rozumiana  automatyka przemysłowa. Usprawnia ona pracę, czyni ją bardziej wydajną, a jej rezultaty stają się przewidywalne i powtarzalne. Dzięki automatyce i automatyzacji  można na bieżąco zarządzać procesami produkcyjnymi, dostosowując produkt do aktualnych oczekiwań rynku i nie wiąże się to z kłopotliwą reorganizacją pracy. Automatyzacja produkcji optymalizuje wydatki i ogranicza straty materiałowe, dzięki czemu można obniżyć cenę produktu albo podnieść jego jakość. Na jednym i drugim (a najlepiej na obu) można budować przewagę konkurencyjną.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.