Odżywanie przy aktywnym trybie życia

Jak się odżywiać przy aktywnym trybie życia?

Aktywny tryb życia wiąże się z większym zapotrzebowaniem na energię oraz składniki pokarmowe. Szczególną uwagę należy zwrócić na zwiększoną podaż białka – i wcale nie musi oznaczać to suplementacji odżywek białkowych! Urozmaicona i odpowiednio zbilansowania dieta powinna zapewnić wystarczającą ilość protein, które zapewnią osiągnięcie założonych efektów. Jak odżywiać się przy aktywnym trybie życia? Podpowiadamy.

Rola diety w aktywnym trybie życia

Na początku warto wspomnieć, dlaczego dieta odgrywa tak znaczącą rolę w przypadku osób, które prowadzą aktywny tryb życia. I to niezależnie od tego, czy mówimy o sportowcach, czy amatorach. Otóż odpowiednio skomponowana i zbilansowana dieta powinna być uzupełnieniem planu treningowego. Bez odpowiedniej podaży węglowodanów, białka oraz tłuszczy nie będziemy mieli motywacji do ćwiczeń, energii do ich wykonywania, a nasz organizm będzie gorzej regenerował się po wysiłku. Jednocześnie nie będą widoczne efekty treningów – utrata tkanki tłuszczowej lub zwiększenie masy mięśniowej. A tymczasem wystarczy odpowiednia dieta, by wyciągnąć z treningów maksimum korzyści.

No dobrze, ale co jeść? I czy odżywki białkowe są niezbędnym elementem diety każdej osoby aktywnej?

Zwiększone zapotrzebowanie kaloryczne

Osoby aktywne fizycznie mają zwiększone zapotrzebowanie kaloryczne. Wszystko zależy od wieku, wagi, wzrostu, płci, a także od poziomu aktywności fizycznej. Nawet jeśli chcemy schudnąć, nie możemy za bardzo redukować kalorii. Nie będziemy mieli wówczas siły na wymagające treningi, a nasz organizm nie będzie odpowiednio się regenerował. Jeśli chcemy natomiast zwiększyć masę mięśniową liczba kalorii powinna zostać zwiększona nieco ponad nasze dzienne zapotrzebowanie.

Ile jeść? Jak już wspomnieliśmy – to zależy. Zapotrzebowanie kaloryczne można obliczyć z pomocą dostępnych w internecie kalkulatorów kaloryczności. Na przykład 30-letni mężczyzna, o wadze 85 kg i wzroście 180 cm będzie potrzebował co najmniej 3500 kcal dziennie. Dobrze, jeśli posiłki zostaną rozłożone na 5 mniejszych dań w ciągu dnia. Wówczas nie obciążymy zanadto układu pokarmowego oraz będziemy mogli dwa posiłki przeznaczyć na posiłek przed i potrenignowy.

Czy w diecie osób aktywnych muszą znaleźć się odżywki białkowe?

Dieta osób aktywnych z pewnością wielu osobom kojarzy się z odżywkami białkowymi. Jednak czy suplementacja białka jest niezbędna? Okazuje się, że nie. Wystarczy, że dieta będzie odpowiednio zbilansowana, a także będzie zawierała wystarczającą ilość protein. Jeżeli nie wiemy, jak samodzielnie skomponować taką dietę możemy skorzystać z cateringu dietetycznego.

Dietę dla aktywnych znajdziemy w ofercie Kukuła Healthy Food. Dzięki posiłkom opartym o węglowodany, produkty białkowe oraz zdrowe tłuszcze suplementacja białka nie będzie konieczna. Jednocześnie dostarczymy organizmowi wszystkich niezbędnych mikroelementów. W zależności od wybranej kaloryczności spalimy tkankę tłuszczową, zredukujemy masę ciała lub nabierzemy masę mięśniową. Będziemy mieli siłę nawet na wymagające treningi, nie będziemy głodni, a efekty pojawią się szybciej. I to wszystko wyłącznie dzięki zbilansowanym posiłkom – bez konieczności suplementacji odżywek białkowych.

Niekoniecznie tylko ryż z kurczakiem

Oprócz mitu związanego z koniecznością suplementacji białka (oczywiście, osoby bardzo aktywne fizycznie nie są w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości protein wyłącznie z diety – dlatego odżywki białkowe są nieraz wskazane), z aktywnym trybem życia wiąże się również mit, że jedzenie sportowców to głównie ryż i drób. Tymczasem dla prawidłowego funkcjonowania organizmu konieczne jest dostarczenie węglowodanów, pod postacią produktów pełnoziarnistych. Aktywnym zaleca się spożywanie pieczywa, kasz, ryżu, makaronów oraz płatków z pełnego ziarna. Dodatkowym i doskonałym źródłem węglowodanów są również świeże oraz suszone owoce i warzywa. Jednocześnie należy unikać „pustych” węgli: żywności przetworzonej i słodzonej.

Źródłem białka powinny być natomiast: chude mięsa (nie tylko drób, ale również cielęcina, królik), chude i tłuste ryby, produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu (choć nie należy unikać tłuszczy całkowicie), rośliny strączkowe, orzechy i nasiona. Równie ważny jest tłuszcz, który stanowi źródło energii oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Najlepszy jest ten pochodzący z olejów roślinnych, wspomnianych już orzechów i nasion oraz tłustych ryb.

Odżywanie przy aktywnym trybie życia

Podsumowując:

  • dieta dla osób aktywnych musi być odpowiednio skomponowana oraz zbilansowana,
  • ważna jest kaloryczność, dostosowana do aktywności, wieku, wagi oraz założeń treningowych,
  • białko możemy z powodzeniem dostarczyć z pożywieniem – odżywki białkowe są niezbędne wyłącznie u osób trenujących bardzo intensywnie,
  • dieta powinna zawierać odpowiednią ilość węglowodanów, białka i tłuszczy,
  • jeżeli nie wiemy, jak samodzielnie skomponować zdrową dietę dla aktywnych możemy skorzystać z usług specjalistów – zamawiając dostosowany do nas catering pudełkowy.

Warto również wspomnieć, że osoby aktywne powinny dbać o podaż żelaza oraz witamin z grupy B (znajdziemy je głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego). Nie należy również zapominać o odpowiednim nawodnieniu organizmu – 1,5 litra wody dziennie to podstawa. Dzięki temu szybciej osiągniemy założone efekty.

Materiał partnera