Zasady transportu ładunków nienormatywnych
Kategorie zezwoleń
Po pierwsze, trzeba wiedzieć, do jakiego organu w ogóle zgłosić się po zezwolenie (organ ten najczęściej ustala też zależną od długości trasy opłatę za przewóz). Związane jest to z kategorią, do której należy dany ładunek. Wyróżniamy tu zasadniczo siedem rodzajów zezwoleń. Dwa pierwsze odnoszą się do ładunków określanych jako podzielne, reszta – do ładunków zwanych niepodzielnymi. Przynależność do konkretnej kategorii zależy też od parametrów pojazdu, który ma zostać wykorzystany (m.in. wymiary, nacisk osi, masa całkowita). Zezwolenia należącej do kategorii I – mogące obowiązywać przez 6 lub 12 miesięcy – wydają zarządcy dróg, którymi ma odbywać się przewóz. II i III kategoria wymagają zezwolenia starosty właściwego z uwagi na miejsce, w którym ów przewóz się rozpoczyna, ewentualnie z uwagi na siedzibę firmy składającej stosowny wniosek. Zezwolenie IV, V, VI lub VII kategorii możemy uzyskać natomiast od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. W ostatnim przypadku wydaje się je na 14 albo 30 dni (przejazd jedno- i wielokrotny), pozostałe obowiązują zaś przez pół roku, rok albo dwa lata.Formalności
Składając wniosek, musimy pamiętać o zawarciu w nim takich informacji jak dane pojazdu, którym ma być transportowany ładunek nienormatywny, czy planowany termin jego przewozu. We wniosku powinien znaleźć się też opis proponowanej trasy, uwzględniający faktyczny stan dróg oraz bezpieczeństwo zarówno samego ładunku, jak i pozostałych uczestników ruchu (czasem konieczne może się okazać np. przewożenie go w godzinach nocnych). – Nie zapominajmy, że jeśli ładunek ma przekroczyć granicę, zezwolenie musi wydać także naczelnik polskiego urzędu celnego, a także stosowne urzędy w każdym z krajów znajdujących się na wyznaczonej trasie – dodaje przedstawiciel firmy Geo-Trans.
Terminy
Od złożenia wniosku do wydania zezwolenia może upłynąć nawet 30 dni. Dzieje się tak jednak zazwyczaj w sytuacjach, gdy do przewozu trzeba dostosować istniejącą infrastrukturę drogową. W przeciwnym razie zezwolenie powinniśmy uzyskać w ciągu najwyżej 14 dni. Jeśli transport ładunków nienormatywnych objęty jest kategorią V-VII, a przy tym wymaga przejazdu przez most albo wiadukt, musi zostać o tym pisemnie powiadomiony zarządca danej drogi. Ma on wówczas cztery dni na określenie warunków rzeczonego transportu – albo podanie przyczyn, dla których przewóz tą drogą nie może się odbyć.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana