Wypalanie komputerowe DPF

Wypalanie komputerowe DPF – teoria i praktyka

Filtr cząstek stałych, znany także jako DPF lub FAP, to urządzenie, które stanowi część układu wydechowego w samochodach z silnikami Diesla spełniających normę spalin Euro IV lub wyższą. Po przejechaniu pewnego dystansu – niestety często krótszego, niż deklaruje producent – filtr się zapycha. Wówczas konieczne jest jego wypalenie. Można to zrobić na kilka sposobów, a jednym z nich jest komputerowe wypalanie DPF. Na czym polega ten proces?

Czym jest komputerowe wypalanie DPF i kiedy się je wykonuje?

Komputerowe wypalanie DPF to wymuszone wypalanie DPF, które przeprowadza się przy użyciu urządzenia serwisowego. Stosuje się je wtedy, gdy użytkownik pojazdu nieświadomie przerwał lub nie dopuścił do samoczynnego oczyszczenia filtra cząstek stałych, a także w sytuacji, gdy w filtrze zebrała się zbyt duża ilość sadzy, przez co uruchomienie procesu regeneracji podczas normalnej jazdy jest blokowane przez sterownik silnika (ECU). Komputerowe wypalanie DPF wykonuje się w pojazdach ze sprawnym filtrem, najczęściej stosunkowo nowych, o niewielkim przebiegu, w których problem z filtrem cząstek stałych pojawił się po raz pierwszy.

Jak przebiega komputerowe wypalanie DPF?

Komputerowe wypalanie DPF przeprowadzane jest przez specjalistę przy użyciu komputera diagnostycznego. Wykonuje je na przykład firma ADF Serwis. Mechanik wprowadza silnik w tak zwany „tryb wypalania”, co podnosi obroty i zmienia kąt wtrysku, przez co paliwo podawane jest dodatkowo w fazie wydechu. Ze względu na zbyt niską kompresję w fazie wydechu dodatkowa dawka paliwa nie wypala się w komorze spalania – większość paliwa dostaje się do układu wydechowego i filtra cząstek stałych, gdzie ulega spaleniu. Dzięki takiemu postępowaniu temperatura w filtrze jest wyższa niż standardowo i może sięgać nawet ponad 600°C, co pozwala wypalić całą sadzę. Cały proces jest kontrolowany przez tester i powinien być przeprowadzany pod nadzorem.

Dlaczego nie warto samodzielnie zbyt często wypalać DPF?

DPF można wypalić samodzielnie na dwa sposoby: na postoju oraz w trakcie jazdy, utrzymując podwyższone obroty silnika przez co najmniej kilkanaście minut. Wielu kierowców dysponuje jednak tanimi urządzeniami diagnostycznymi, które umożliwiają samodzielnie wypalanie DPF w trybie serwisowym w dowolnym momencie. Nie jest to dobry pomysł. Zbyt częste wypalanie DPF może skutkować uszkodzeniem czujników temperatury oraz stopieniem lub popękaniem wkładu filtra. Filtr cząstek stałych należy wypalać wyłącznie wtedy, gdy jest to konieczne.

Materiał partnera