filtr do instalacji LPG

Wymiana filtrów LPG. Jak to zrobić?

Instalacja LPG w samochodzie to rozwiązanie cieszące się sporą popularnością wśród polskich kierowców, nawet mimo rozpowszechnianych wciąż dość powszechnie mitów na temat wybuchających aut na gazie. Aby instalacja gazowa zachowała sprawność, musimy pamiętać o jej prawidłowej konserwacji. Jednym z najważniejszych punktów programu jest tutaj wymiana filtrów. Co należy o niej wiedzieć? Czy możemy ją wykonać samemu?

Po co filtry do gazu?

Mogłoby się wydawać, że gaz jest paliwem bardzo czystym. Nic bardziej mylnego. Doświadczenie pracowników warsztatów serwisujących instalacje LPG pokazuje, że płynny gaz może zawierać bardzo dużo zanieczyszczeń. Tym więcej, im niższej jakości jest dane paliwo. Zanieczyszczenia te mogą osadzać się na elementach instalacji, prowadząc do jej stopniowego zapychania i niszczenia. Szczególnie podatne są na to wtryskiwacze paliwa. Zadaniem filtrów jest wyłapywanie zanieczyszczeń i ochrona pozostałych komponentów. Dzielimy je na dwie główne kategorie:

  • Filtr fazy ciekłej – dokonuje wstępnego oczyszczenia gazu, gdy ten pozostaje jeszcze w stanie płynnym. Zlokalizowany jest między zbiornikiem a wielozaworem.
  • Filtr fazy ciekłej – wyłapuje zanieczyszczenia, które ujawniają się po przejściu paliwa do stanu gazowego. Montowany jest między reduktorem a wtryskiwaczami.

Wymiana filtra – czy można ją wykonać samemu?

Odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: tak, filtry możemy wymienić samodzielnie. Jest to jednak rozwiązanie wysoce niewskazane, gdyż naraża naszą instalację na rozszczelnienie, które może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji. Wymiana filtrów to rutynowa czynność serwisowa, którą możemy zlecić np. podczas corocznej kontroli stanu instalacji. Jak wygląda wymiana filtra?

– Pierwszą czynnością jest zakręcenie dopływu gazu butli i usunięciu z niej paliwa – mówi przedstawiciel firmy Auto Gaz ŚląskNastępnie odłączane są przewody doprowadzone do filtra, a ona sam zostaje zdemontowany. W przypadku filtrów fazy lotnej istnieje możliwość wymienienia jedynie wkładu – filtry fazy ciekłej wymienia się w całości, wraz z obudową. Po wymienieniu filtra mocowane są nowe uszczelnienia, a cała instalacja składana jest do stanu pierwotnego. Ostatnim etapem jest sprawdzenie szczelności układu.

Jak często wymieniać filtr?

Producenci filtrów zalecają, żeby filtry obu rodzajów były wymieniane w tym samym czasie, po przejechaniu około 15 000 km – to średni dystans, który pokonujemy w ciągu roku, a zatem wymiana na corocznej kontroli instalacji powinna być wystarczająca. Jednak wśród specjalistów powszechne jest zalecenie, żeby filtry wymieniać częściej. Wynika to z często bardzo niskiej jakości paliwa dostępnego na polskich stacjach. Wymiana filtra nie jest bardzo droga – zapłacimy za nią kilkadziesiąt złotych – a dbając o dobry stan filtrów znacznie poprawimy pracę samochodu i unikniemy zniszczenia wtryskiwaczy, których naprawa jest dużo większym wydatkiem.

Materiał partnera