pompa wtryskowa

W jakich silnikach stosuje się pompy wtryskowe?

Każdy silnik spalinowy wymaga podawania do cylindrów precyzyjnie odmierzonej dawki paliwa, która po wymieszaniu z powietrzem ulega zapłonowi. W przypadku silników wysokoprężnych olej napędowy musi być wprowadzany pod odpowiednio dużym ciśnieniem, w układzie paliwowym potrzebne jest więc urządzenie, które pomoże w jego osiągnięciu. Do najczęściej stosowanych rozwiązań należy montowanie pomp wtryskowych lub pompowtrysków.

Rodzaje wtrysków w silnikach diesla

Podniesienie ciśnienia paliwa oznacza możliwość osiągnięcia lepszego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej dzięki doskonalszemu rozproszeniu cząstek oleju napędowego. W silnikach starszych generacji efekt ten uzyskiwano za sprawą mechanicznych pomp wtryskowych. Miały one budowę sekwencyjną, a z czasem zastąpiły je pompy rotacyjne, choć urządzenia będące rozwinięciem wczesnych konstrukcji w postaci pomp rzędowych stosowano jeszcze bardzo długo, wzbogacając je o elektroniczny układ EDC. Rosnące wymagania co do zmniejszania emisji zanieczyszczeń sprawiły, że na rynku pojawiły się dwa konkurujące ze sobą rozwiązania w postaci pompowtrysków wprowadzonych przez koncern Volkswagena oraz układu common rail opracowanego przez firmę Fiat.

Common rail vs pompowtryskiwacze

Pompowtryskiwacze to rozwiązanie, które łączy w sobie funkcjonalność pompy paliwa, będąc odpowiedzialnym za podniesienie ciśnienia i wtrysku dawkującego paliwo. Są sterowane elektrozaworami, a paliwo spręża się w komorze wtryskiwacza, co z uwagi na niewielką pojemność może następować bardzo szybko. Praca tłoka pompy jest uzależniona od obrotów wałka rozrządu, a iglicą otwierającą przepływ steruje ECU.

Układy common rail są stosowane w większości produkowanych dziś jednostek wysokoprężnych. Pompa paliwa współpracuje w nich z układem wtryskiwaczy. Wytwarza ona ciśnienie około 1300–1600 barów, a sprężone w ten sposób paliwo przepływa do szyny połączonej przewodami z poszczególnymi wtryskiwaczami. Otwierając się na określony czas, mogą one podawać ściśle odmierzoną dawkę paliwa. Dla uzyskania optymalnego spalania i potrzebnej mocy każda faza otwarcia przepływu przebiega w etapach. Obejmują przedwtrysk, gwarantujący łagodniejszy przyrost ciśnienia podczas wykorzystywania pełnej dawki oleju napędowego oraz dotrysk w celu podniesienia temperatury spalin.

Regeneracją pomp Common Rail oraz pompowtryskiwaczy i wtryskiwaczy zajmuje się firma Silesia Cars Center. W jej ofercie znajduje się też serwis turbosprężarek, diagnostyka i naprawa układów mechanicznych, wymiana opon, przeglądy okresowe oraz badania techniczne.

Materiał partnera