W jaki sposób działają czujniki ciśnienia w oponach?
Czujniki kontrolujące poziom powietrza w oponach są częścią systemu informacyjno-ostrzegawczego, który sygnalizuje kierowcy usterkę ogumienia kół samochodu. Moduł ten coraz częściej montuje się jako standardowe wyposażenie aut. Dotyczy to nie tylko pojazdów osobowych, ale także dostawczych, ciężarowych, a nawet specjalistycznych. Sprawdźmy zatem dlaczego warto kontrolować ciśnienie w kołach i jak działają czujniki, które są za to odpowiedzialne?
Dlaczego należy sprawdzać poziom ciśnienia w oponach?
Koła samochodów, a zwłaszcza ich opony to elementy pojazdu, które należy otoczyć szczególną troską. Przecież to sprawność układu jezdnego w dużej mierze odpowiada za komfort jazdy i bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu drogowego. Należy więc okresowo sprawdzać stan techniczny opon. Dotyczy to przede wszystkim grubości bieżnika. Równie ważne jest także regularne kontrolowanie poziomu ciśnienia powietrza w kołach. Powodów, dla których warto to robić jest bardzo wiele. Kilka z nich przybliża ekspert firmy Wulkanizacja Mobilna 24H z Jaworzna, która świadczy całodobową pomoc wulkanizacyjną na terenie Śląska:
Zbyt mała ilość powietrza w kołach powoduje, że samochód nie tylko spala więcej paliwa niż zwykle, ale także przyczynia się do szybszego zużycia opon. Wpływa również negatywnie na komfort jazdy, ale przede wszystkim stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wynika to z faktu, że jadący pojazd, którego opony są niedopompowane, zachowuje się nieprawidłowo. Tak więc wykonywanie pewnych manewrów, zwłaszcza w warunkach ekstremalnych może doprowadzić do poważnych konsekwencji. O ile w starszych modelach samochodów poziom ciśnienia w kołach trzeba sprawdzać samemu, to nowsze auta często wyposażone są w systemy informujące kierowcę o poziomie powietrza w kołach. Głównym elementem tych systemów są czujniki kontrolujące poziom ciśnienia. Można je podzielić na dwie grupy. Pierwszą stanowią czujniki do pomiaru bezpośredniego. Montuje się je wewnątrz opony. Są one stosunkowo drogie, ale niezwykle dokładne, gdyż przekazują dane bezpośrednio z opony, w której są umieszczone. Alternatywą dla czujników bezpośrednich są czujniki pośrednie. Mają one niższą cenę, a sam pomiar spadku ciśnienia realizowany jest poprzez np. optyczne mierzenie prędkości konkretnego koła. Na tej podstawie system stwierdza, w którym kole ciśnienie zaczyna spadać i wysyła sygnał do kierowcy.
Jakie są wady i zalety czujników ciśnienia w oponach?
Niewątpliwie wszystkie systemy mające na celu poprawienie bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i osób podróżujących innymi pojazdami mają więcej zalet niż wad. Podobnie jest też w przypadku czujników ciśnienia w oponach. Te dokonujące pomiaru bezpośredniego są dość drogie i znajdziemy je najczęściej w samochodach klasy premium. Natomiast czujniki pośrednie poprzez sposób dokonywania pomiarów mogą przesyłać sygnał o spadku ciśnienia z pewnym opóźnieniem. Mimo to w obu przypadkach informacja o przebiciu koła jest na tyle wczesna, że rzadko kiedy dochodzi do uszkodzenia felgi i wystarczy wymiana koła na sprawne. Jednak w niektórych samochodach producenci nie przewidzieli koła zapasowego. W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z oferty firmy świadczącej usługi mobilnej wulkanizacji. Dzięki temu, że takie pogotowie wulkanizacyjne działa całą dobę, możemy liczyć na pomoc o każdej porze dnia i nocy. Co więcej, nie ma znaczenia czy podróżujemy samochodem osobowym, dostawczym czy ciężarowym, ponieważ punkt mobilnej wulkanizacji może naprawić każde koło i to w stosunkowo krótkim czasie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana