Filtr DPF

Regeneracja filtra DPF – zasady postępowania

Regeneracja filtra DPF to stały element serwisu pojazdów z silnikami Diesla. Regularna weryfikacja stanu filtra oraz obserwacja objawów jest obowiązkiem każdego kierowcy. Warto przy tym poznać sposoby czyszczenia tego elementu. Dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik omawiający sposoby regeneracji oraz zasady postępowania podczas czyszczenia filtra DPF.

Jak przebiega samodzielne czyszczenie filtra DPF?

Czyszczenie filtra DPF można przeprowadzić samodzielnie i bez konieczności wizyty w serwisie. Procedura ta nosi nazwę czyszczenia pasywnego. Cały proces można wymusić przez odpowiednią jazdę. Komputer silnika samoczynnie zainicjuje proces w momencie, kiedy wystąpią odpowiednie ku temu warunki. W celu rozpoczęcia czyszczenia aktywnego najlepiej wyjechać na drogę szybkiego ruchu i przez dłuższą chwilę utrzymywać obroty silnika na poziomie 2500-2800. W takich warunkach komputer samochodowy samoczynnie rozpocznie proces czyszczenia DPF. Stosowna informacja pojawi się na desce rozdzielczej. W sytuacji, gdy pojazd nie jest wyposażony w sygnalizację wypalania DPF, rozpoczęcie procesu można zauważyć po zmienionym dźwięku pracy jednostki napędowej oraz podniesieniu chwilowego zużycia paliwa. Podczas aktywnej regeneracji łatwo także zauważyć specyficzny biało-niebieski dym za samochodem.

Warto pamiętać, że proces aktywnej regeneracji nie rozpocznie się samoistnie, jeśli ilość sadzy będzie zbyt duża. W takich warunkach mogłoby dojść do zapłonu. Komputer samochodowy analizuje stopień zapełnienia filtra dzięki wskazaniom czujnika różnicy ciśnień. W sytuacji, kiedy pojazd nie zainicjuje procesu wypalania sadzy, najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta w profesjonalnym warsztacie. – wyjaśnia specjalista z wrocławskiej firmy Fixwheel, która zajmuje się kompleksowym serwisowaniem filtrów cząstek stałych.

Alternatywnym rozwiązaniem jest regeneracja filtra DPF na postoju. Użytkownik auta powinien przez kilkanaście minut utrzymywać podwyższone obroty jednostki napędowej (2500-3000 obrotów/minutę). W takich warunkach silnik osiągnie optymalną temperaturę, dzięki której możliwe będzie usunięcie zanieczyszczeń zalegających we wnętrzu filtra. Samodzielna regeneracja DPF powinna być wykonywana tylko na otwartej przestrzeni. Czyszczenie DPF na postoju wiąże się z pewnym ryzykiem. W trakcie jazdy jednostka napędowa jest cały czas chłodzona napływającym powietrzem. Na postoju jest to niestety niemożliwe.

Jak przebiega regeneracja filtra DPF w serwisie?

Alternatywą dla samodzielnych prób regeneracji DPF jest skorzystanie z pomocy profesjonalnego serwisu. Cały proces składa się z 4 etapów:

  1. Sprawdzenie powierzchni filtra
  2. Zaślepienie otworów
  3. Właściwe czyszczenie
  4. Osuszanie i weryfikacja parametrów

Pierwszym krokiem jest dokładna weryfikacja stanu powierzchni filtra DPF. Ma to na celu sprawdzenie, czy na elementach wewnętrznych i zewnętrznych nie występują pęknięcia, odkształcenia, rysy lub plamy. Weryfikacja stanu filtra odbywa się przy użyciu specjalnego endoskopu. Stwierdzenie uszkodzeń może wymagać dalszej diagnostyki a w konsekwencji wymiany filtra na nowy.

W kolejnym kroku specjalista zaślepia otwory, które mogą wpływać na obniżenie ciśnienia. Taki zabieg znacznie podnosi efektywność czyszczenia.

Właściwe czyszczenie DPF odbywa się w specjalnym urządzeniu, które przypomina pralkę. Maszyna używa wody pod dużym ciśnieniem do wybijania popiołu z kanalików. Płukanie trwa zazwyczaj 30-60 minut i kończy się w chwili uzyskania wartości pomiarowych zbliżonych do fabrycznych. Część serwisów oferuje także czyszczenie ultradźwiękami. Jest ono dosyć skuteczne, ale bardzo ryzykowne. Wkład filtra DPF jest wykonany z węglika krzemowego. Podczas używania ultradźwięków łatwo uszkodzić jego strukturę. Czyszczenie wodą pod ciśnieniem jest o wiele bezpieczniejsze i dokładniejsze. Wysoka temperatura wody i duże ciśnienie skutecznie usuwają sadzę, olej oraz inne zanieczyszczenia.

Ostatnim etapem regeneracji jest osuszenie filtra i weryfikacja jego parametrów. Jeśli osiągną one wartości zbliżone do fabrycznych, to element może być ponownie zamontowany w aucie.

Regeneracja filtra DPF pozwala odtworzyć jego strukturę i podnieść wydajność oczyszczania spalin. Prawidłowa praca tego elementu ma niebagatelny wpływ na wiele podzespołów jednostki napędowej. Dlatego tak ważne jest regularne czyszczenie DPF.

Materiał partnera