Przewody podnoszenia kabiny. Co warto o nich wiedzieć?

Sprawne działanie samochodu ciężarowego jest możliwe dzięki współpracy wielu układów mechanicznych, hydraulicznych i pneumatycznych. Jednym z elementów wyposażenia współczesnych ciężarówek jest system podnoszenia kabiny, który dzięki czynnikowi hydraulicznemu pod odpowiednim ciśnieniem pozwala na bezpieczne i delikatne uchylenie ważącej kilkaset kilogramów kabiny, wyposażonej w wiele wrażliwych na uszkodzenia urządzeń elektronicznych.

Podnoszone kabiny ciężarówek a dostęp do silnika

Kabina ciężarówki jest jedną z najważniejszych części pojazdu, ponieważ odpowiada za zapewnienie kierowcy bezpieczeństwa i ma decydujący wpływ na ergonomię jego stanowiska pracy, przekładając się na wygodę prowadzenia auta oraz poziom zmęczenia, a więc także wydajność. Nowoczesna kabina samochodu ciężarowego musi gwarantować dobrą widoczność, zarówno podczas jazdy, jak i w czasie wykonywanych manewrów – choćby podjeżdżania do rampy załadunkowej czy podczepiania naczepy. Jej konstrukcja decyduje o poziomie drgań i wibracji w czasie jazdy, a zamontowane systemy amortyzacji ze względu na zupełnie inne funkcjonowanie i zadania zawieszenia w autach ciężarowych muszą pomóc w tłumieniu wstrząsów podczas pokonywania nierówności. Równie ważne jest gwarantowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa podczas zderzenia lub kolizji za sprawą odpowiednich rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa biernego np. stref zgniotu, wzmocnień czy poduszek powietrznych, choć ze względu na inną specyfikę aut ciężarowych chronią one głównie przed wypadnięciem z kabiny w trakcie dachowania. Warto jednak pamiętać, że budowa kabiny samochodu ciężarowego ma znaczenie nie tylko podczas jazdy, ale również w trakcie serwisowania i napraw pojazdu – zauważa przedstawiciel firmy MIREX, zajmującej się produkcją przewodów paliwowych, hamulcowych, pneumatycznych i hydraulicznych.

Samochody ciężarowe niezależnie od swoich rozmiarów mają podobną budowę. W przedniej części pojazdu znajduje się zarówno jednostka napędowa przekazująca moc na tylną oś lub osie, a w autach specjalnych, przeznaczonych do pracy w trudnym terenie także na oś przednią, jak i kabina kierowcy, a w tylnej części pojazdu przestrzeń do przewozu ładunków lub montażu specjalnego wyposażenia. Większość ciężarówek powstających w Stanach Zjednoczonych ma konstrukcję typu „long nose”, silnik jest więc wysunięty przed kabinę, podobnie jak w autach osobowych. Ciężarówki, które dominują w Europie, mają natomiast budowę określaną jako „wagon” – w tym przypadku silnik znajduje się pod kabiną kierowcy. Rozwiązanie tego rodzaju zapewnia bardzo dobrą widoczność, jednak zdecydowanie ogranicza dostęp do silnika, utrudniając prowadzenie napraw. O ile w ciężarówkach z wysuniętym motorem dostanie się do wszystkich jego podzespołów jest możliwe po uniesieniu maski, o tyle w kabinach wagonowych maski są umieszczone pionowo i mają dość niewielkie rozmiary, przez co z konieczności dają możliwość wykonywania jedynie niektórych czynności.

Rozwiązaniem, które umożliwia łatwe dotarcie do silnika i jego osprzętu jest układ pozwalający na podniesienie kabiny. Zastosowany w nim mechanizm lekko unosi całą kabinę ku górze, po czym pochyla ją do przodu. Po uchyleniu kabiny serwisant, mechanik lub w razie nagłej awarii kierowca zyskują pełny dostęp do wszystkich podzespołów od góry. W większości przypadków jednostka napędowa będzie zdecydowanie bardziej odsłonięta niż w konstrukcjach „long nose”, a nawet w większości aut osobowych. Podniesienie kabiny jest możliwe dzięki specjalnemu układowi hydraulicznemu zamontowanemu w pojeździe.

Jak działa system podnoszenia kabiny w samochodach ciężarowych?

System podnoszenia kabiny nie może być zasilany podobnie jak inne instalacje hydrauliczne znajdujące się w pojeździe, a zatem za pomocą pompy napędzanej przez silnik. W takiej sytuacji nie byłoby możliwości dokonywania napraw ani żadnych czynności serwisowych zarówno z uwagi na wymogi bezpieczeństwa, jak i na fakt, że do jednostki napędowej nie sposób byłoby się dostać w przypadku jej awarii. Zamiast tego stosuje się więc mechanizm składający się z ręcznej pompy hydraulicznej, przewodów do podnoszenia kabiny, którymi przepływa czynnik hydrauliczny oraz systemu siłowników. System ten jest obsługiwany za pomocą specjalnej dźwigni podłączanej do pompy i umiejscowiony zwykle w pobliżu stopni pozwalających na wejście do kabiny. Pompa jest wyposażona w przełącznik, który umożliwia przestawianie trybu jej pracy z podnoszenia na opuszczanie.

System hydraulicznego podnoszenia kabiny stał się nieodłącznym wyposażeniem ciągników siodłowych i wielu ciężarówek, jego stosowanie upowszechniło się jednak stosunkowo późno. Po raz pierwszy rozwiązanie to wprowadzono w pojazdach fińskiej marki Sisu w 1962 roku, a upowszechnienie się układów podnoszenia kabiny zawdzięczamy modelowi Sisu KB-112. Mechanizm w dość krótkim czasie trafił do pojazdów innych producentów i szybko stał się obowiązującym standardem. Wielu kierowców i mechaników nie wyobraża sobie obsługi auta za pomocą stosowanych wcześniej klap, włazów czy odchylanych lub zdejmowanych obudów znajdujących się we wnętrzu kabiny. Dziś w niektórych modelach producenci dla przyspieszenia napraw i serwisu oferują układy podnoszenia kabiny, które są obsługiwane przez pompy napędzane silnikami elektrycznymi i sterowane za pomocą wygodnych pilotów umieszczonych np. pod maską. Wielkim powodzeniem cieszą się jednak wciąż pompy napędzane ręcznie, ze względu na mniejsze gabaryty i masę.

Materiał partnera