opony-zimowe

Opony letnie i zimowe. Czym się różnią?

W tych krajach, które charakteryzują się zmiennymi, a czasem nawet ekstremalnymi warunkami pogodowymi, każdy kierowca jest zobowiązany do posiadania dwóch kompletów opon. Jeden z nich przeznaczony ma być do jazdy w cieplejszych, a drugi w zimniejszych miesiącach. Na pierwszy rzut oka, ktoś niezbyt obeznany w temacie, mógłby nie dostrzec między nimi różnic. Tłumaczymy, czym różnią się opony letnie od zimowych.

Najważniejsza różnica – patrz na bieżnik

Najbardziej zauważalną różnicą pomiędzy oponami letnimi a zimowymi jest rzeźba bieżnika. Należy wiedzieć, że ogumienie na sezon ciepły posiada prawie całkiem gładkie i duże klocki, symboliczną ilość nacięć oraz dość szerokie kanały odprowadzające. Dzięki tej budowie opona styka się z asfaltem maksymalnie dużą powierzchnią.

Letnie opony skonstruowane są w ten sposób, że duże klocki prawie kleją się do powierzchni rozgrzanej drogi, co daje gwarancję wysokiego poziomu trakcji i stabilnego toru jazdy samochodu. Z kolei zadaniem ich kanałów odprowadzających jest zapobieganie powstawania efektu aquaplaningu oraz ślizgania się auta na kałużach w czasie deszczu – tłumaczy ekspert reprezentujący MOTOHURTOWNIĘ.

Jeśli natomiast chodzi o opony zimowe, to ich bieżnik składa się z dużej ilości nacięć i lamel. Ponadto, choć kanały odprowadzające w jego centralnej części są węższe, to pogrubione są pasma odprowadzające błoto pośniegowe i wodę na boki. Dzięki temu powierzchnia styku sprawia, że opona zimowa może łatwiej odnaleźć przyczepność, nawet w kopnym śniegu. Lamele wręcz wgryzają się w jego powierzchnię, stabilizując tym samym tor jazdy auta.

W bieżniku opony zimowej kluczową rolę odgrywają kanały odprowadzające na bokach bieżnika – dzięki nim ogumienie jest nie tylko bardziej odporne na efekt aquaplaningu, ale też świetnie radzi sobie z jazdą po kałużach i w błocie pośniegowym.

Po drugie – skład mieszanki gumowej

Inną różnicą pomiędzy oponą letnią a zimową jest skład mieszanki gumowej. Opony letnie wykonane są bowiem z gumy twardej, z dużym udziałem sadzy w składzie. Jest ona konieczna do tego, by opona mogła zachować prawidłowe parametry pracy nawet wtedy, gdy porusza się po rozgrzanym asfalcie.

Warto wiedzieć, że mieszanka gumowa musi być dostosowana do temperatury. Dzięki twardej gumie letnie opony nie tracą konsystencji i nie topią się w czasie upałów. Poprzez zachowanie optymalnej lepkości proste klocki opony mogą poszukiwać maksymalnej przyczepności, jednocześnie zapewniając pojazdowi bardzo dobre warunki trakcyjne.

Opony zimowe wykonywane są z kolei z miękkiej gumy, mającej w składzie dużą zawartość krzemionki. Taki skład zapewnia ogumieniu plastyczność, a ona, wraz z prawidłową pracą lamelek i klocków, jest kluczem do bezpiecznej podróży podczas mrozów.

Materiał partnera