filtr DPF

Kiedy filtr DPF kwalifikuje się do wymiany?

Filtr cząstek stałych, zwany także filtrem DPF, jest obowiązkowym elementem współczesnych maszyn i pojazdów z silnikami Diesla. Odpowiada za obniżenie emisji szkodliwych cząstek stałych do atmosfery, wpływając korzystnie na czystość powietrza i stan środowiska. Kontrowersje wśród kierowców budzi jednak fakt, że filtr DPF jest elementem podlegającym zużyciu eksploatacyjnemu, a jego cena jest wysoka. Kiedy niezbędna jest wymiana filtra DPF?

Dlaczego filtr DPF się zużywa?

Zużywanie się filtra DPF wynika ze sposobu jego pracy. Cząstki sadzy zatrzymywane przez filtr stopniowo go zapychają, przez co traci on swoją wydajność. Filtry DPF wyposażone są w funkcję samooczyszczania, która polega na katalitycznym wypaleniu sadzy po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury. Aby przeprowadzić ten proces, konieczne jest utrzymanie podwyższonych obrotów silnika przez co najmniej kilkanaście kilometrów. W warunkach miejskich, w których użytkowana jest większość pojazdów, nie ma jednak zbyt wielu okazji do rozwinięcia odpowiednich prędkości. W wyniku tego filtry cząstek stałych zużywają się znacznie szybciej, niż powinny. Choć producenci podają, że filtr DPF powinien wystarczyć na około 250 tysięcy kilometrów, w praktyce kłopoty z nim pojawiają się często już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

Jak uratować filtr DPF przed wymianą?

Z racji tego, że nowy filtr DPF to spory wydatek, warto spróbować przywrócić obecnie używany filtr do życia. Na oczyszczenie filtra z nadmiaru popiołu pozwala maszynowe czyszczenie DPF. Wykonuje je na przykład firma ADF Serwis. Maszynowe czyszczenie DPF polega na wymontowaniu filtra i podłączeniu go do maszyny myjącej, która przepłukuje go wodą. Następnie filtr jest suszony i sprawdzana jest jego przepustowość, po czym jest ponownie montowany w pojeździe. Zdarza się jednak, że czyszczenie filtra nie przynosi pożądanych rezultatów. Wtedy nie pozostaje nic innego, jak wymienić go na nowy egzemplarz.

Problemów z filtrem DPF można pozbyć się jednak raz na zawsze, decydując się na jego usunięcie. Polega ono na wycięciu wkładu filtra znajdującego się w układzie wydechowym oraz zaprojektowaniu indywidualnej mapy, która umożliwia programowe wyłączenie filtra. Cały proces poprzedzony jest diagnostyką komputerową, która pozwala przeanalizować stan filtra. Ze względu na charakter tej czynności usuwanie DPF powinno być wykonywane przez specjalistów, którzy znają się na rzeczy i posiadają odpowiedni sprzęt. Tylko wówczas można mieć pewność, że usunięcie filtra nie odbije się negatywnie na bezpieczeństwie, a maszyna lub pojazd nadal będzie spełniać normy emisji spalin.

Materiał partnera