zawieszenie samochodu

Jakie sprężyny znajdziemy w samochodzie?

Sprężyny to element powszechnie wykorzystywany w branży motoryzacyjnej. Są ważną częścią układów zawieszenia w wielu modelach samochodów, mimo że nie mogą  przenosić tak długich sił jak resory. Zaletą sprężyn jest kompaktowa budowa i prostota wynikająca z nieskomplikowanego działania. Ich rola w samochodzie okazuje się dość duża — podnoszą komfort jazdy, jednocześnie chroniąc samochód przed uszkodzeniami.

Funkcje sprężyn w samochodzie

Wiele osób myli funkcje sprężyn, przypisując im rolę, jaką odgrywają w układzie zawieszenia amortyzatory. W rzeczywistości opisywane elementy mają nieco inne zadania. Głównym celem zastosowania sprężyn jest konieczność tłumienia wstrząsów i drgań, wytworzonych przez części niepochłaniające energii w czasie jazdy. Mowa tu o kołach, hamulcach i innych podzespołach zawieszenia.

Zastosowanie samych sprężyn bez amortyzatorów teoretycznie jest możliwe. Wiązałoby się jednak z narażeniem pojazdu na bardzo duże przechyły. Z tego powodu używa się obu elementów, które razem gwarantują bezpieczeństwo na odpowiednim poziomie.

Warto pamiętać, że po przejechaniu pewnego dystansu sprężyna ulega zużyciu na skutek eksploatacji i warunków atmosferycznych. W takiej sytuacji często dochodzi do jej pęknięcia, co powoduje konieczność wymiany tego elementu. Produkcją sprężyn dla motoryzacji zajmuje się np. firma Wimet.

Konstrukcja sprężyn w samochodzie

Na skuteczność sprężyny w samochodzie wpływa nie jej rozmiar, ale ilość zwojów i ich gęstość. Podczas tworzenia tego rodzaju elementu z udziałem temperatury zwija się drut o określonych właściwościach. Następnie zostaje on poddany obróbce cieplnej i wykańczającej. Podczas przeprowadzania tego procesu należy zwrócić uwagę na jego poszczególne etapy, bo każdy z nich wpływa na późniejszą jakość pracy sprężyny.

Większość sprężyn cechuje się budową liniową, ale stosuje się również takie o charakterze progresywnym, o większych i mniejszych zwojach w jednym elemencie. Mniejsze fragmenty odpowiadają wtedy za tłumienie słabszych drgań występujących jako pierwsze, natomiast większe zwoje mają za zadanie przeciwdziałać dużym naciskom. Zmieniając sposób nawijania zwojów da się uzyskać progresję pracy. Efektem tego będzie sprężyna podzielona na dwa rodzaje elementów o tej samej średnicy, ale innej gęstości.

Materiał partnera