Ciężarówka

Jaki zaczep wybrać do ciężarówki oryginalny czy zamiennik?

Podłączenie do samochodu ciężarowego przyczepy to jeden z najprostszych, a przy tym najbardziej skutecznych sposobów na znaczne zwiększenie jej możliwości transportowych. Pojazd z przyczepą sprawdzi się znakomicie na średnich i długich trasach zmniejszając koszty przewozu. Bezpieczne holowanie przyczepy wymaga jednak wyposażenia zestawu w odpowiednie sprzęgi. Ważny będzie rodzaj zastosowanego rozwiązania, a także koszt zakupu i montażu.

Rodzaje sprzęgów do samochodów ciężarowych

Sprzęgi stosowane w ciężarówkach muszą spełniać restrykcyjne wymagania, jeśli chodzi o możliwe obciążenia, a także być przystosowane do rodzaju ciągniętej przyczepy i jej konstrukcji. Ważne będzie czy przyczepa jest wyposażona w oś skrętną – w takiej sytuacji nie wystąpi pionowy nacisk na zaczep, czy też ma konstrukcję centralnoosiową, zakładającą nacisk na zaczep. W przypadku, gdy rozwiązanie ma być uniwersalne, powinno się wybierać zaczep centralnoosiowy. W większości przypadków zaczepy ciężarówek to sprzęgi dyszlowe ze sworzniem blokującym się automatycznie klas C50 i D50 niekiedy stosuje się też sprzęgi kulowe klasy A50 i B50. Sprzęgi do ciężarówek mają zabezpieczenie przed wywrotką przyczepy w postaci obrotowej głowicy. Poza standardowymi oczkami 50 mm i sworzniami 48,7 mm spotyka się również zaczepy do ciężarówek o sworzniu 38,5 mm współpracującym z oczkiem o średnicy wewnętrznej 40 mm.

Czym kierować się przy wyborze sprzęgu?

Wybór sprzęgu do ciężarówki to przede wszystkim dostosowanie go do rodzaju przyczepy i możliwego dla konkretnego zestawu obciążenia. Trzeba jednak pamiętać, że w niektórych sytuacjach liczyć się będą dodatkowe parametry np. maksymalne kąty wychylenia, jeśli zestaw będzie się poruszał w trudnych warunkach jak choćby w przypadku aut odbierających drewno z wycinek czy używanych na budowach. Poza szczegółami technicznymi takimi jak rozstaw punktów montażowych, równie ważne będzie pochodzenie sprzęgu. W wielu przypadkach podzespoły oferowane przez ASO są stosunkowo drogie, rozsądnym wyjściem jest więc szukanie części równie dobrych a tańszych. Znakomitym wyborem są sprzęgi oferowane przez niezależnych dostawców, specjalizujących się w ich wytwarzaniu. Jest to o tyle korzystne, że warto pamiętać, że koncerny samochodowe również używają  części dostarczanych przez swoich zewnętrznych kooperantów. Szeroki wybór sprzęgów TAV sprawdzonego producenta fińskiej M. Korte Oy oferuje firma Solid Hitch, specjalizująca się w systemach zaczepowych do ciężarówek oraz ciągników i maszyn rolniczych, oraz osprzęcie do koparek.

Materiał partnera