Jak zbudowane są instalacje LPG w samochodach?
Coraz więcej osób korzysta z usług montażu instalacji gazowej w samochodach. Właściwie założone elementy sprawiają, że jazda staje się bardziej ekonomiczna. Niezależnie od wybranej opcji i kosztu jej montażu, inwestycja ta szybko się zwraca, ponieważ cena autogazu jest prawie o połowę niższa. Stosowanie LPG przynosi wiele korzyści, jednak aby właściciel był w pełni z niej zadowolony, instalacja musi być poprawnie zamontowana.
Budowa instalacji LPG
Jak już wspomniano, instalacja gazowa cieszy się coraz większą zainteresowaniem właścicieli aut. Aby działała sprawnie i wykorzystywała w pełni swój potencjał, należy właściwie dobrać jej komponenty do modelu samochodu, budowy silnika oraz parametrów technicznych pojazdu.
Obecnie większość kierowców decyduje się na instalację gazową IV generacji. W jej skład wchodzą:
- sterownik,
- wtryskiwacze gazowe,
- reduktor gazowy,
- MAPsensor,
- filtr fazy lotnej,
- zbiornik gazu,
- wielozawór,
- wlew gazu.
Na montaż instalacji LPG decydują się przede wszystkim kierowcy, którzy chcą obniżyć koszty eksploatacji pojazdu. Autogaz jest o wiele tańszy niż benzyna czy olej napędowy, dlatego koszta użytkowania samochodu można zredukować nawet o połowę. Zmiana paliwa na płynny gaz wymaga wprowadzenia kilku zmian w pojeździe. Instalacja najnowszej generacji działa automatycznie – po rozgrzaniu silnika do odpowiedniej temperatury samoczynnie przełączy źródło zasilania na tańsze. Obecnie wiele autoryzowanych stacji montażu LPG, w tym Auto Gaz Mazowsze wprowadziła dodatkowe ubezpieczenia od uszkodzenia silnika przy montażu instalacji LPG w samochodach na gwarancji producenta.
Przykładowy schemat budowy instalacji gazowej
Wybór komponentów instalacji gazowej ma ogromne znaczenie. Proponowane obecnie zbiorniki dzielą się na dwa główne typy – cylindryczny i toroidalny. Pierwszy z nich montowany jest w bagażnikach, drugi zaś w miejscu koła zapasowego. Sterowniki montuje się w pojazdach o silniku od jednego do ośmiu cylindrów. Urządzenie to umożliwia kontrolę nad wtryskiem gazu. Wtryskiwacze odpowiadają za właściwe dawkowanie paliwa LPG i CNG. Reduktor natomiast jest urządzeniem podłączonym do układu chłodzenia silnika. Po pierwszym etapie filtracji, paliwo w reduktorze jest odparowane, rozprężone i przemienione w stan lotny. W tej postaci trafia do filtra gazu, a następnie do wtryskiwaczy.
Montaż instalacji LPG wiąże się nie tylko z oszczędnością pieniędzy, ale także z komfortem jazdy. Prawidłowe wykonanie oraz wybór właściwych komponentów pozwalają na zachowanie parametrów identycznych, jak w przypadku zasilania pojazdu benzyną.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana