Jak rysuje się przyszłość autogazu?
LPG to mieszanina propanu i butanu, uznawana za jedno z najbardziej wszechstronnych źródeł energii. Znajduje zastosowanie jako paliwo do pojazdów różnego typu. Czym różni się autogaz od innych rodzajów paliw? Jakie są najważniejsze zalety instalacji LPG i jak mogą one wpłynąć na powszechność tego typu rozwiązań w przyszłości? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.
W ostatnim czasie na rynku pojazdów pojawia się wiele rozwiązań wykorzystujących elektromobilność. Coraz bardziej powszechne stają się samochody hybrydowe oraz pojazdy w pełni elektryczne. Mimo tego, instalacje LPG wciąż cieszą się ogromną popularnością. Polska uznawana jest wręcz za lidera w Unii Europejskiej pod względem wykorzystania autogazu, który jest doceniany z uwagi na liczne zalety.
Ograniczenie kosztów
Ważnym atutem autogazu jest możliwość redukcji kosztów ponoszonych przez kierowców. Jest on bowiem paliwem nawet o połowę tańszym od benzyny czy oleju napędowego. Choć średnie zużycie paliwa LPG plasuje się na nieco wyższym poziomie, koszt paliwa w przeliczeniu na kilometr jest wyraźnie niższy niż w przypadku silników benzynowych oraz wysokoprężnych. Dzięki temu szybko zwracają się wydatki związane z zakupem instalacji gazowej, która jest montowana w pojeździe. Zyski są tym większe, im dłuższy jest pokonywany miesięcznie dystans. Autogaz jest bardzo opłacalnym rozwiązaniem w przypadku codziennych dojazdów w oddalone miejsca pracy lub częstego wykorzystywania samochodu z instalacją LPG do celów służbowych.
Wbrew niektórym opiniom, LPG nie obniża żywotności silnika, wręcz przeciwnie – może skutkować jej wydłużeniem. Jak tłumaczy ekspert z Zenit Autogas Systems: Gaz nie łączy się z cząsteczkami benzyny, dzięki czemu olej smarujący nie zużywa się tak szybko, jak w przypadku korzystania z samej benzyny. LPG wpływa także na komfort kierowcy. Zastosowanie mieszanki gazowej do napędu gwarantuje równą i cichą pracę silnika oraz pożądaną dynamikę.
Fachowy serwis i regularna wymiana oleju oraz filtrów LPG zapewniają długą i bezawaryjną pracę instalacji.
LPG i benzyna
Korzystanie z LPG nie musi jednak, a nawet nie powinno oznaczać rezygnacji z benzyny. Benzyna ma znaczenie nie tylko podczas jazdy. Pojazd powinien być uruchamiany na benzynie, a dopiero po jakimś czasie powinno nastąpić przełączenie na gaz. Jest to związane z koniecznością podgrzania reduktora do odpowiedniej temperatury, niezbędnej do poprawnej pracy jednostki napędowej. Benzyna umożliwia także silnikowi i układowi dostarczania paliwa oczyszczenie z gromadzących się osadów.
LPG – korzyści ekologiczne
Autogaz jest w stanie sprostać coraz bardziej restrykcyjnym normom czystości spalin. W porównaniu z zasilaniem benzynowym, samochody wykorzystujące LPG emitują o 60% mniej dwutlenku węgla, o 50% mniej węglowodorów ora tlenków azotu, i o 10% mniej dwutlenku węgla. Oznacza to, że pojazdy napędzane autogazem są zdecydowanie bardziej przyjazne środowisku naturalnemu niż pojazdy zasilane wyłącznie benzyną lub olejem napędowym.
Tym samym LPG odpowiada na ważne wyzwania współczesności, jakimi są troska o klimat oraz transformacja energetyczna.
Autogaz jako alternatywa dla innych rodzajów paliw
Według specjalistów, przyszłość instalacji LPG rysuje się w jasnych barwach. Z uwagi na możliwość ograniczenia kosztów i przystosowania polskiego rynku do potrzeb tego typu instalacji, autogaz może być ważną alternatywą dla paliw tradycyjnych. Choć na rynku coraz bardziej popularne stają się inne rozwiązania – na przykład pojazdy elektryczne, jednak branża ta nie będzie prawdopodobnie nie będzie rozwijać się na tyle dynamicznie, by móc wyprzeć pojazdy wykorzystujące napęd o charakterze konwencjonalnym. Wynika to z faktu, że napęd elektryczny wymaga dużych nakładów finansowych i nie ma on jeszcze odpowiedniej bazy w postaci odpowiedniej ilości stacji ładowania na trasach. Rynek nie jest jeszcze w pełni przygotowany na ich przyjęcie.
Można zatem spodziewać się, że w najbliższych latach LPG będzie stanowić niemałą część rynku zasilania pojazdów w Polsce.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana