Holowanie motocykla z pomoca drogowa

Holowanie motocykla z pomocą drogową

Holowanie motocykla jest czynnością raczej rzadko spotykaną na polskich drogach. Nie jest to jednak sytuacja niezgodna z przepisami prawa o ruchu drogowym. Holowanie jednośladu wymaga zastosowania specjalistycznego sprzętu, dlatego najlepiej, jeśli odbywa się z pomocą drogową. Firmy zajmujące się holowaniem motocykli mają lawety przystosowane do ich bezpiecznego przewożenia.

Holowanie motocykla a zachowanie zasad bezpieczeństwa na drodze

Jak już wspomniano, holowanie jednośladu powinno odbywać się z udziałem pomocy drogowej posiadającej specjalistyczny sprzęt do przewozu motocykla. Najważniejszą zasadą, o której należy pamiętać, jest to, że nie wszystkie pojazdy nadają się do holowania. Lina musi być przeciągnięta przez całą jego długość, a elementy takie jak szyby czy owiewki uniemożliwiają takie działanie. Najbezpieczniej jednak jest holować jednoślad za pomocą lawety. Usługi tego typu oferuje firma Cube-Trans zapewniająca pełne bezpieczeństwo podczas transportu motocykla. Aby przewieźć pojazd w wyznaczone miejsce na lawecie, konieczne będzie jego przymocowanie za pomocą trwałych i elastycznych lin. Dzięki temu motocykl nie zsunie się z pojazdu holowniczego i nie będzie zagrażał bezpieczeństwu pozostałych uczestników ruchu drogowego. Holowanie jednośladu jest czynnością jak najbardziej wykonalną, jednak wymaga zastosowania specjalistycznego i bezpiecznego sprzętu.

Co mówią przepisy polskiego prawa o holowaniu motocykli?

Holowanie motocykla nie jest zabronione przez polskie prawo. Może on być transportowany przez:

  • lawetę,
  • samochód osobowy,
  • inny motocykl.

W przypadku samochodu i innego motocykla holowanie może odbywać się tylko i wyłącznie gdy maszyna ma sprawny układ kierowniczy i hamulcowy. Jednak nawet po spełnieniu tych warunków należy zachować maksimum ostrożności. Holowanie jednośladu przy pomocy innego motocykla wymaga zastosowania liny holowniczej. Hol powinien mieć długość od 4 do 6 metrów. Motocykl można ciągnąć, przyczepiając linkę do podnóżków jednego i drugiego pojazdy lub w możliwie jak najwyższym punkcie jednośladu. Holowania pojazdu lepiej unikać, gdy ma on niskie ciśnienie w oponie. Jest to sytuacja niebezpieczna dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. W tym przypadku wymagane jest giętkie napięcie liny holowniczej. Jeśli chodzi o połączenie motocykl-samochód, należy kierować się podobnymi zasadami, z tą jednak różnicą, że w tym przypadku dopuszczalne jest sztywne napięcie holu. Najbezpieczniejsze holowanie odbywa się z pomocą drogową wyposażoną w odpowiedni i bezpieczny sprzęt.

Materiał partnera