opony caloroczne fakty mity opony letnie

Fakty i mity na temat opon całorocznych

Opony letnie i zimowe to dwa rodzaje ogumienia stosowane w zależności od panujących na drodze warunków atmosferycznych. Opony zimowe wykonane z miękkiej mieszanki zawierającej krzemionkę dobrze radzą sobie z niskimi temperaturami, a dzięki głębokiemu bieżnikowi zapewniają dobrą przyczepność. Letnia mieszanka jest natomiast twardsza. Połączeniem tych dwóch wariantów są opony całoroczne. Co warto o nich wiedzieć?

Fakt – opony całoroczne sprawdzą się przy każdej pogodzie

Konstrukcja opon wielosezonowych, stanowiąca swego rodzaju kompromis pomiędzy miękkimi oponami zimowymi a mniej elastycznym ogumieniem letnim, faktycznie pozwala na ich stosowanie bez względu na porę roku. Do produkcji opon całorocznych wykorzystuje się pośrednią mieszankę, która z jednej strony jest twardsza niż w przypadku opon zimowych, co zapewnia lepszą trakcję przy wyższych temperaturach, a z drugiej strony charakteryzuje się mniejszą elastycznością od ogumienia letniego, dzięki czemu nie twardnieje tak szybko zimą. Wszystko to sprawia, że stosując opony wielosezonowe, jesteśmy dobrze przygotowaniu na nagłe zmiany pogody, co szczególnie w naszej szerokości geograficznej jest ogromnym udogodnieniem.

Mit – opony całoroczne nadają się do jazdy w trudnych warunkach

Ekstremalne warunki na drodze wymagają stosowania dedykowanych rozwiązań. Chociaż opony całoroczne stanowią dobry kompromis pomiędzy ogumieniem letnim i zimowym, to nie osiągną tak dobrym rezultatów jak sezonowe, zwłaszcza w przypadku skrajnych temperatur i trudnych warunków terenowych. Doskonale sprawdzą się natomiast w klimacie umiarkowanym, gdzie amplitudy temperatur nie są zbyt wysokie. Za przykład mogą tu posłużyć warunki klimatyczne panujące w Polsce, gdzie zima bywa najczęściej dość łagodna i trwa na tyle krótko, że opony całoroczne mogą się tu okazać wystarczające, zwłaszcza przy niezbyt intensywnej eksploatacji samochodu.

Fakt – opony wielosezonowe to oszczędność

Wybór pomiędzy oponami całorocznymi i sezonowymi zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób eksploatujemy nasze auto. Jeśli bowiem nie jeździmy w zbyt długie i wymagające trasy, a ograniczamy się raczej do jazdy po mieście, natomiast ilość pokonywanych rocznie kilometrów zamyka się w kilku do kilkunastu tysięcy, to opony wielosezonowe – zwłaszcza pochodzące od renomowanego producenta – faktycznie okażą się nie tylko wygodnym, ale też ekonomicznym rozwiązaniem. Dlaczego?

Możliwość stosowania jednego zestawu ogumienia bez potrzeby jego wymiany na pakiet letni lub zimowy sprawia, że zaoszczędzamy na kupnie i usłudze wymiany opon.

– Odpowiada pracownik hurtowni opon Rafkar-Gum z siedzibą w Zielonej Górze.

Istotnym aspektem ekonomicznym stosowania opon wielosezonowych jest również brak potrzeby magazynowania dodatkowego kompletu.

Z drugiej strony trzeba pamiętać, że pokonując większe ilości kilometrów w ciągu roku, zużycie opon będzie bardzo duże. Podczas gdy opony letnie i zimowe stosuje się naprzemiennie, dzięki czemu mogą one starczyć na kilka sezonów, intensywnie eksploatowane przez cały rok opony wielosezonowe będą szybciej nadawały się do wymiany. Podsumowując, decyzja o zakupie opon całorocznych zależy od naszego stylu i częstotliwości jazdy, a także warunków, w jakich użytkujemy auto.

Materiał partnera