diagnostyka komputerowa

Elementy diagnostyki pojazdów

Dbając o bezpieczeństwo jazdy samochodem, nie należy zapominać o przeglądach technicznych. Regularna diagnostyka pojazdu jest obowiązkowa dla każdego kierowcy, co wynika z przepisów ruchu drogowego. Pozwala ona na ocenę działania samochodu i wyeliminowanie ewentualnych usterek. Pozytywna ocena oznacza, że pojazd nie stanowi niebezpieczeństwa zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów oraz uczestników ruchu drogowego i można nim bez obaw poruszać się po drodze.

Na czym polega diagnostyka komputerowa?

Diagnostyka samochodowa, którą przeprowadza się w dzisiejszych czasach – na nowoczesnych modelach aut – nie oznacza jedynie sprawdzenia elementów na podstawie ich demontażu i pomiarów lub skutków zużycia. Główny nacisk należy położyć na diagnostykę komputerową, ponieważ obecnie samochody wyposażone są w skomplikowane i rozbudowane zespoły systemów elektronicznych. Badanie to wykrywa usterki w pojeździe bez potrzeby rozkładania go na części pierwsze. Specjalista od diagnostyki komputerowej podłącza samochodowy komputer pod warsztatowy laptop z odpowiednim oprogramowaniem i porównuje parametry pojazdu z parametrami, jakie określił producent. W przypadku, gdy któryś z nich odbiega od normy, zostanie zapisany w postaci kodu błędu. Usterki można wykryć w wielu elementach, takich jak m.in.: sterownik silnika, układ paliwowy, immobilizer oraz systemy bezpieczeństwa – ABS, ASR, ESP czy EPC.

Pozostałe układy w samochodzie

Podczas diagnostyki samochodu istotne jest również zbadanie układu hamulcowego, które polega na sprawdzeniu reakcji hamulców przednich, tylnych i hamulca awaryjnego, a także testowaniu pojazdu pod kątem luzów w zawieszeniu i układzie kierowniczym.

Na bezpieczeństwo i komfort jazdy mocno wpływa także zawieszenie, które zapewnia kontakt kół z podłożem. Układ ten składa się z wielu różnych elementów, które zużywają się i mogą wymagać naprawy lub wymiany – zwraca uwagę specjalista firmy Motozeg – Diagnostyka w Gliwicach.

Zakłada się, że diagnostykę zawieszenia należy wykonywać minimum raz na 20 tysięcy przejechanych kilometrów, lub corocznie. Podczas niej analizowana jest przez specjalistę sztywność elementów sprężystych, stan amortyzatorów oraz ich stopień tłumienia. Kontroli podlegają także luzy połączeń metalowo-gumowych, łożyska i sworzni kulowych.   

Diagnostyka pojazdu obejmuje również sprawdzenie oświetlenia, które powinno być w zgodzie z polskimi normami homologacyjnymi. Badaniu zostaje poddana sprawność świateł, jakość ich funkcjonowania, a także barwa światła emitowanego przez reflektory.

Celem kompleksowej diagnostyki samochodu jest ocena jego sprawności oraz eliminacja ewentualnych usterek, aby pojazd nie stwarzał niebezpieczeństwa podczas jazdy.

Materiał partnera