uszkodzone-zawieszenie

Dlaczego uszkodzone zawieszenie może być niebezpieczne?

Uszkodzenia zawieszenia często próbujemy dzielić na takie, które jedynie powodują dyskomfort i te, które trzeba jak najszybciej usunąć, ponieważ są niebezpieczne. W praktyce niemalże wszystkie usterki zawieszenia samochodu są niebezpieczne, zwłaszcza te w zaawansowanym stadium, a do tego przyczyniają się do powstawania kolejnych uszkodzeń, których nie można już ignorować. Co warto wiedzieć o uszkodzonym zawieszeniu?

Co może oznaczać niepokojący hałas?

Jedna z pierwszych oznak, że coś niepożądanego zaczyna dziać się z naszym zawieszeniem, to niepokojące hałasy. Nawet po niewielkim przebiegu, przy wolnej jeździe po nierównościach, możemy usłyszeć charakterystyczne stukanie, które świadczy o tym, że usztywniający całą konstrukcję stabilizator jest luźny. To dzięki stabilizatorowi nasz samochód nie przechyla się na zakrętach, co zwiększa bezpieczeństwo. Najbardziej narażone na uszkodzenia są gumowe tuleje i łączniki, które z czasem się zużywają. Uszkodzenia lub zużycie nie jest zwykle związane z ryzykiem gwałtownej utraty panowania nad samochodem, jednak kontrola i wymiana potrzebnych elementów jest wskazana. Stukanie może świadczyć także o awarii sworzni wahaczy. Same wahacze to elementy bardzo wytrzymałe i jedynie po poważnym wypadku trzeba je wymienić, jednak sworznie i tuleje wahaczy ulegają awariom. Tuleje tłumią drgania przy jeździe po nierównej nawierzchni. Awaria sworznia, który łączy wahacz ze zwrotnicą, nie może być lekceważona. Uszkodzenie tego elementu może skutkować niekontrolowaną zmianą kierunku jazdy.

Co może oznaczać gorsze prowadzenie?

Kiedy zaczynamy wyraźnie odczuwać gorsze prowadzenie samochodu, może to oznaczać, że regeneracji lub wymiany wymagają amortyzatory. Odczuwamy wówczas, że samochód podczas jazdy kołysze się i podskakuje, a dodatkowo, jeżeli mamy zamontowany system ABS, wydłuży się również czas hamowania. Jak możemy przeczytać na stronie serwisu Bus-Service Euromaster z Opola, nawet jeśli jeden z amortyzatorów jest w połowie zużyty, to przy prędkości 50 km/h droga hamowania może wydłużyć się aż o dwa metry! Zadaniem amortyzatorów jest utrzymywanie stałego kontaktu samochodu z jezdnią – jeśli działa prawidłowo, nie odczuwamy nierówności jezdni. Uszkodzenie tego elementu zawieszenia może skończyć się wyciekiem oleju lub gazu, dlatego nie można go lekceważyć. Zaleca się, by amortyzatory wymieniać co 80-100 tys. kilometrów, natomiast kontrolę stanu amortyzatorów warto przeprowadzać raz do roku lub co 20 tys. kilometrów. Może to znacznie pomóc w przedłużeniu żywotności zawieszenia i zwyczajnie zwiększa nasze bezpieczeństwo na drodze, a to powinno być dla nas priorytetem.