Czyszczenie filtra DPF jako alternatywa dla usunięcia
Ostatnie dwie dekady upłynęły pod znakiem wzrastającej świadomości ekologicznej. Zmiany, jakie zaszły da się zauważyć w coraz ściślejszym ustawodawstwie, kładącym nacisk między innymi na ograniczenie emisji spalin. Jak można się domyślić, różne zakazy i nakazy nie ominęły także branży motoryzacyjnej.
Producenci samochodów zostali więc zmuszeni do zapoznania się z bezkompromisowymi normami, których przestrzeganie możliwe jest jedynie dzięki zastosowaniu specjalnych filtrów. Mamy tu na myśli głównie ten oznaczony skrótem DPF, odpowiadający za wyłapywanie cząsteczek stałych. Nieco dalej dokładniej się nim zajmiemy, starając się opisać również kwestie związane jego czyszczeniem. Zapraszamy do ciekawej lektury.
Czym jest filtr cząsteczek stałych?
Początek lat dwutysięcznych to czas, gdy pierwsze auta z filtrem cząsteczek stałych – a były to pojazdy z jednostkami wysokoprężnymi – zaczęły pojawiać się na europejskich drogach. Dziś na rynku obok siebie występują odmiany suche (DPF – diesel particulate filter), mokre (FAP – filtre à particules) oraz te wykorzystywane w silnikach benzynowych (GPF – gasoline particulate filter). Za sprawą owych rozwiązań, niekorzystne dla środowiska naturalnego drobiny węgla, popiołu, azotu, czy też siarczanów wydostają się na zewnątrz układu wydechowego w o wiele mniejszych niż przedtem ilościach.
Dlaczego DPF się zapycha?
Ograniczona pojemność DPF-a – mówi pracownik krakowskiego serwisu Turbo Injector – sprawia, że z czasem zwyczajnie się on zapycha. Na jego żywotność widoczny wpływ ma jakość wlewanego paliwa, stan techniczny samochodu, jak również styl jazdy. Choć sporo konstrukcji posiada tryb pasywnej regeneracji, opierający się na katalitycznym spalaniu w temperaturze przewyższającej 600 stopni Celsjusza, najczęściej nie zamyka to jednak problemu.
Zagrożenie dla silnika
By owa procedura zaistniała, musimy poruszać się autem z odpowiednią prędkością, przy średnich obrotach, a także bez korzystania ze zmiany biegów. Niestety, w warunkach miejskich nie wydaje się to możliwe. W efekcie filtr zatyka się jeszcze bardziej, zaś do oleju silnikowego przedostaje się nadmiar niezużytego paliwa. Doprowadza to gorszego smarowania jednostki napędowej, która od tego momentu pracować zaczyna pod szkodliwym obciążeniem.
Konsekwencje usunięcia filtra
Nie da się ukryć, że pewna liczba kierowców bojąc się kosztów naprawy bądź wymiany opisywanego elementu, postanawia wyjąć go ze swojego samochodu. Operacja ta uznawana jest za działanie niezgodne z prawem; w Polsce grozi mandatem oraz odebraniem dowodu rejestracyjnego.
Sposoby czyszczenia DPF-ów
Biorąc powyższe pod uwagę, jeśli tylko jego stan na to pozwala, warto zlecić specjalistyczne czyszczenie filtra cząsteczek stałych. Jedną z metod przywrócenia pełnej sprawności DPF-owi jest wymuszone wypalanie sadzy – pozwalające pozbyć się większości zabrudzeń – połączone również z późniejszą wymianą oleju. Wykorzystuje się do tego komputer diagnostyczny, wprowadzający sterownik silnika w należyty tryb. Inną opcją okazuje się wydajne mycie hydrodynamiczne, bazujące na odpowiednich dawkach preparatu chemicznego, połączonych z podawaną pod ciśnieniem wodą. Co ważne, obie te operacje są całkowicie nieinwazyjne, dzięki czemu w żaden sposób nie naruszają wnętrza filtra.
Kwestia kosztów
Koszt takich usług, w porównaniu do wymiany podzespołu, nie wydaje się wygórowany. Za zupełnie nowy element liczy się czasem nawet dziesięć razy więcej. Warto przy tym wiedzieć, że kwota, jaką przyjdzie nam zapłacić za nielegalne usunięcie DPF-a nie będzie wcale mała. Skutki takiego postępowania wykroczą natomiast poza konsekwencje karne – czyniąc tak, stajemy się także przyczyną postępującego zanieczyszczenia ekosystemu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana