samochody w korku

Czym są uszkodzenia ponadnormatywne pojazdu i jak z nimi postępować?

Leasing to bardzo wygodna forma pozyskiwania samochodu dla firmy, czy do celów prywatnych. Dużą popularnością cieszy się rozwiązanie, w którym po zakończeniu umowy, auto zwraca się do leasingodawcy. Taka forma pozwala na regularną wymianę pojazdu, co jest szczególnie istotne dla firm. Podczas podpisywania umowy leasingowej, mało kto zwraca uwagę na zapis o tak zwanych uszkodzeniach ponadnormatywnych. Czym więc dokładnie są?

Czym jest ponadnormatywne zużycie pojazdu?

Podmiot decydujący się podpisać umowę leasingową, w comiesięcznych ratach pokrywa także koszty związane z utratą wartości użytkowanego samochodu. Utratę wartości pojazdu oblicza się jako różnicę ceny zakupu samochodu do jego wartości w aktualnym stanie co w praktyce daje odpowiedni % amortyzacji zależny od wieku i przebiegu auta.

– Wartość auta zależy w głównej mierze od jego stanu technicznego oraz wizualnego. Dlatego też firmie, która udziela leasingu, zależy, aby klient dbał o pojazd. Właśnie w tym celu stworzono przewodnik zwrotu pojazdu wydany przez PZWLP, który wskazuje jakie uszkodzenia ocenione są jako ponadnormatywne zużycie pojazdu. Jeżeli leasingodawca stwierdzi tego typu zużycie na samochodzie, wówczas klient będzie musiał zapłacić więcej.  – zauważa specjalista z Centrali S-PLUS.

Ponadnormatywne uszkodzenia samochodu w leasingu

Uszkodzenia, które klasyfikuje się w kategorii ponadnormatywnych, są bolączką każdego właściciela auta, na które decyduje się w leasingu. Nie ma znaczenia, czy wynajmuje się całą flotę, czy też jeden samochód. Każde pęknięcie czy rysa będą obarczone dodatkowymi opłatami, jakie trzeba będzie ponieść na rzecz leasingodawcy. W ostatecznym rozrachunku, koszty, jakie będą wynikać z uszkodzeń ponadnormatywnych, w znacznym stopniu mogą obciążyć budżet klienta. Warto, zatem wiedzieć, jakie usterki najczęściej określa się mianem ponadnormatywnych i czy można im przeciwdziałać, aby ustrzec się przed ewentualnymi dodatkowymi wydatkami.

Co zalicza się do uszkodzeń ponadnormatywnych i jak uniknąć wysokich dopłat?

Usterkami, które bardzo często zalicza się do uszkodzeń ponadnormatywnych przez leasingodawcę, są między innymi:

  • powstawanie jakiejkolwiek korozji,
  • wgniecenia karoserii ponad 2 cm,
  • zarysowania lakieru np ponad 10 cm,
  • odpryski lakieru pond 3 mm,
  • obite ranty drzwi ponad 2,5 cm,
  • trudne do usunięcia zabrudzenia tapicerki,
  • pęknięcia i ubytki tworzyw zewnętrznych i wewnętrznych,
  • braki elementów karoserii i wnętrza,
  • niewłaściwie przeprowadzane naprawy.

Jeżeli leasingowany samochód nie jest w stanie idealnym, wówczas warto skorzystać z oferty wyspecjalizowanej firmy z zakresu usuwania powyższych uszkodzeń. W warsztacie zostanie poddane odpowiedniemu przeglądowymi, ukierunkowanemu przede wszystkim na wykrycie wszelkich uszkodzeń ponadnormatywnych. Wraz z raportem szkód ponadnormatywnych, użytkownik samochodu otrzymuje również wycenę prac pozwalających na usunięcie wszelkich niedoskonałości.

Czy warto skorzystać z usuwania szkód ponadnormatywnych? Zdecydowanie tak. Zakład oferujący tego typu usługi, jak np. S-PLUS przygotuje także analizę opłacalności, czyli sprawdzi które uszkodzenia warto naprawić oraz te, których koszty naprawy będą nieopłacalne w porównaniu z tzw. karami za szkody ponadnormatywne.

Materiał partnera