Chlapacze jako element wyposażenia nadkoli aut terenowych
Czy w terenówce muszą być chlapacze? To zależy. W myśl polskich przepisów taką osłonę trzeba zamontować za tylnym kołem, jeśli odległość błotnika od jezdni jest o ¼ większa niż jego odległość od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez koło. Jaki jest sens tak skomplikowanego przepisu? Jeżeli konstrukcja błotnika nie zapobiega wyrzucaniu wody i błota spod kół w powietrze, trzeba zamocować dodatkowy błotochron.
Gumowe chlapacze służą bezpieczeństwu
Najważniejszym zadaniem chlapaczy jest ochrona pojazdów jadących za samochodem przed fontanną brudnej wody, błotem i kamieniami wyrzucanymi spod rozpędzonych kół. Prawidłowo dobrane fartuchy przeciwbłotne doskonale radzą sobie z tym wyzwaniem. Zbyt wąskie lub zbyt krótkie chlapacze nie zdają egzaminu z oczywistych względów. Z kolei zbyt długie fartuchy utrudniają jazdę, mogą nawet urwać się podczas manewrów czy pokonywania wyższych przeszkód. Nasuwa się więc pytanie: czy biorąc udział w rajdzie, nie byłoby lepiej zdjąć chlapacze? Przed podjęciem takiej decyzji trzeba zapoznać się z regulaminem zawodów – istnieje duże prawdopodobieństwo, że obecność błotochronów jest obowiązkowa.
Stosowanie gumowych chlapaczy przynosi właścicielowi auta jeszcze jedną ważną korzyść – utrudnia brudowi i wilgoci przedostawanie się pod błotnik, element najmocniej narażony na korozję. Im mniej wody, błota, mokrych liści i innych zanieczyszczeń pod blachami, tym dłużej będą opierać się rdzy.
Jak zamontować chlapacz w terenówce?
Jeśli kupiłeś samochód bez chlapaczy, możesz zamontować je we własnym zakresie. Pierwsza sprawa to znalezienie odpowiedniego modelu. Możesz kupić markowe fartuchy lub poszukać tańszych zamienników. W sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych dostępny jest szeroki wybór chlapaczy dobrych polskich producentów wyrobów gumowych, takich jak np. Plastgumet. Wybierając chlapacze, sprawdź ich wymiary pod kątem dopasowania do szerokości kół.
Żeby zamocować chlapacz, musisz odkręcić koło, a następnie zdemontować spinki trzymające nadkole; w tych miejscach będziesz mocować nowe chlapacze na wkręty. Absolutnie nie zaleca się nawiercania nowych otworów w nadwoziu – takie działanie przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego, czyli przyspieszy korozję blach. Chlapacz mocuje się do nadkola, a całość mocno dokręca do błotnika wkrętami z dużymi łbami; dzięki nim nie jest konieczne stosowanie dodatkowych podkładek. Gotowe. Możesz założyć koła i wyruszyć w kierunku przygody. Woda, błoto i śnieg spod kół na pewno nie będą przeszkadzać kierowcom jadącym za tobą, a twój samochód dłużej będzie czysty.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana