Budowa turbosprężarki

Budowa turbosprężarki

Właściciele aut – osobowych, dostawczych – zawsze dążą do tego, aby ich pojazdy działały wydajnie i sprawnie. Jedną ze spraw, na której zależy im najbardziej, jest moc silnika. Aby była ona odpowiednio duża, należy wykorzystać w samochodzie urządzenie nazywane turbosprężarką. Jaką funkcję pełni ono pojeździe? W jaki sposób jest zbudowana turbosprężarka?

Z jakich elementów składa się turbosprężarka?

Budowa turbosprężarki jest dosyć prosta. Mimo tego ta część samochodowa zdecydowanie wpływa na lepsze spalanie benzyny, a co za tym idzie, na wydajność całego auta.

W jej budowie można wyróżnić dwa podstawowe układy – zimny oraz ciepły. Na część zimną składa się sprężarka, natomiast na ciepłą turbina. Oba te elementy mają osobne wirniki, jednak są połączone wspólnym wałem. Zarówno wirniki sprężarki, jak i turbiny jest zamknięty w kadłubie. Aby nie dostał się tam olej, wykorzystuje się zabezpieczenia nazywane olejowymi pierścieniami uszczelniającymi. W budowie turbosprężarki można wyróżnić kadłuby turbiny oraz sprężarki, łożysko oporowe, kanały olejowe.

Elementy tej części samochodowej mają nieustanny kontakt z wysokimi temperaturami, spalinami oraz z powietrzem. Częste wykorzystywanie samochodu wiąże się również z intensywną eksploatacją turbosprężarki.

Dzięki turbosprężarce silnik pracuje wydajniej oraz zużywa zdecydowanie mniej paliwa. Dlatego zapewnia ona mniejsze koszty związane z używaniem pojazdu, jak i ograniczenie emisji do atmosfery szkodliwych gazów. Jednak stan tej części może ulec pogorszeniu – wpływ mają na to zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach, powietrzu oraz w oleju. Taka turbosprężarka musi zostać poddana regeneracji” – wyjaśnia ekspert z firmy TurboProf.

W jaki sposób działa turbosprężarka?

Dzięki turbosprężarce do silnika dostaje się więcej powietrza. Wpływa to bezpośrednio na jego moc.

Wirnik znajdujący się przy turbinie – czyli w części gorącej turbosprężarki – zostaje napędzony przez gazy wylotowe. Natomiast drugi wirnik, który jest połączony ze sprężarką, zostaje także w tym samym czasie wprawiony w ruch. Dzieje się tak, gdyż oba te elementy łączy wspólny wał.

Obracający się wirnik sprężarki sprawia, że powietrze, które trafia do układu dolotowego, zostaje sprężone. Za jego ruch jest odpowiedzialne także powietrze przedostające się do sprężarki z zewnątrz poprzez filtr powietrza. Właśnie dlatego do silnika ma szansę dotrzeć więcej tlenu, który jak wiadomo, jest niezbędny do zachodzenia procesu spalania. Tym samym zostaje zwiększona jego moc, wydajność, a zużycie paliwa znacznie spada.

Materiał partnera